Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp 6 månader innan uppstart

Inlägg 1 av 3

2006-06-20, kl 16:15

username

Medlem

Inköp 6 månader innan uppstart

Hej.
Kan man bokföra ett inköp som gjordes i April 2005 och firman startades i December 2005? Inköpet i detta fallet handlar om ett minneskort som används i företaget och som är nödvändigt för företaget. Privat används ett mindre minneskort. Hur fungerar det med momsen i detta fallet? Är det rätt att bokföra på förbrukningsinventarier och bokföra som en vanlig leverantörsfaktura (och ange datumet som står på fakturan)?
Hoppas jag förklarar mig så ni förstår och att ni kan svara.

Mvh, Sarah

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-06-20, kl 17:42

larsarenander

larsarenander

Ja du kan bokföra den som förbrukningsinv. om värdet är max 5000:- inkl. frakt och emb. exkl. moms. som kan dras av då den har ett direkt samband med start av företaget. men det finns mer att tjäna.
Lars

[email protected]

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-06-21, kl 08:39

username

Medlem

.."Men det finns mer att tjäna"? Vad menar du?
Om en faktura innehåller fraktbelopp ska man bokföra denna också? t.ex. om prylen kostar 600:- och frakten är 50:- och exl. moms. När jag registrera min faktura anger jag då vad prylen kostar för sig på en rad och frakten för sig?

mvh,
Sarah

Inläggets betyg
Svara Svara med citat