Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Starta eget företag

Inlägg 1 av 4

2006-06-19, kl 10:16

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

Starta eget företag

Hej! JAg vill starta en nätbutik inriktad till datakomponenter, som exempel kan jag nämna www.dustin.se. Företaget skall vara enskillt. Hittills har jag den tekniska resurser, dvs programmerarer som kan skriva webb sidan och utveckla databasen, det som jag saknar är kapitalet och grossister. Mina frågor är vart kan jag vända mig för att kunna få en bidrag för starta eget företag, eller vilka enchet är bättre när man börjar (Ams, banken, Almi...) och vart kan jag hitta en lista med grossister? Grossiter lista behöver jag för att kunna skapa min affärsplan.
Mvh
Americo Perez

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-06-19, kl 13:38

RT

RT

Inlägg: 31

Ja du. Det är lite knepigt det där med grossister tycker jag. När jag velade ha prisuppgifter och sånt så bildade jag ett handelsbolag till sist. Då gick det lite lättare. Jag tror att om du regar ett företag, så söker en del grossister upp dig.
Tyvärr så har jag ingen mer info gällande grossister, än att söka på branschregister i tex telekat. el internet.

RT

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-06-20, kl 08:24

username

Mårten
Magnér

Inlägg: 2

Tidningen IT-Branschen från IDG har listor på alla distributörer inom it det stora som finns är:
www.techdata.nu
www.ingrammicro.se
Dessa har allt inom IT så du inte själv behöver hålla lager.

MM

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-07, kl 21:51

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej Americo,

Dessvärre har jag inga positiva saker att berätta Almi kan du glömma :) de går aldrig in som första utlånare och du måste ha en fungerande verksamhet med kunder och påvisa att du tjänar pengar innan de överhuvudtaget är intresserade. Det du däremot kan göra är att försöka få till ett "första kapital" om ca. 15.000kr som staten ger ut via Almi till nystartade. Men jag antar att et inte är de summorna du hade hoppats på. Almi lånar t.ex aldrig ut mer pengar än sig en miljon enligt det jag beskrev ovan.

Sedan så tar vi bankerna.
ALLA banker oavsett vilken lånar "aldrig" ut pengar utan säkerhet. Ska du låna pengar "blanko" av banken så är det upp till kanske max 200.000kr men då ska du i princip inte ha några andra lån osv. kolla med banken men hoppas inte förmycket där gäller det att du har avtal eller annat som kan påvisa att du har kommit långt med ditt bolag.

Riskkapitalister.
Ja det här är en snårskog utan dess like. Jag har själv varit med att under 2 år jagat riskkapitalister och det är ingen rolig historia. Jag skulle inte vilja kalla dem för riskkapitalister utan för banker dvs. de gör inget om de inte har 100% säkerhet för sina pengar och äger 99% av bolaget och med svångrem och hängslen aldrig kommer att förlora en krona. Ja jag kanske är lite överdriven men det är inte långt ifrån sanningen. Helst ska du ha investerat flera hundratusen kronor själv och omsätta X kronor dvs. du tjänar redan pengar "innan" de går in och hjälper dig hur knastigt det än låter.

Hör av dig om du har några fler frågor så kan vi säkert hjälpa till.

Mvh
Christopher - www.3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat