Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Delägare i handelsbolag

Inlägg 1 av 2

2006-06-14, kl 11:09

username

Andreas
Ångström

Delägare i handelsbolag

Hejsan. Jag har läst trådar och ringt till skatteverket och frågat men skulle behöva lite ytterligare hjälp.

Jag och en vän till mig ska starta ett handelsbolag och undrar hur det funkar med att vara delägare i handelsbolag, och hur särskild A-skatt fungerar. Får vi en räkning hemskickad varje månad?

Undrar också hur vi ska fylla i del G på blanketten "skatte och avgiftsanmälan.

Skulle gärna uppskatta om någon har länkar eller kan hjälpa mig att förstå hur SA-skatt och F-skatten fungerar. (Jag vet hur det fungerar men inte hur man gör allt i praktiken).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-06-15, kl 06:51

foretagande

foretagande

Nej, ni får inga räkningar på SA-skatten. Ni får ett beslut om hur mycket ni ska betala varje månad och sedqn är det ni själva som får komma ihåg detta.

Det är svårt att tydligare förklara hur man ska fylla i del G än vad det står på blanketten.
Nettointäkten är hur mycket ni tror att ert resultat för firman blir (varje delägare anger bara sin del av resultatet),
moms är inte aktuellt för för ett HB eftersom ett HB aldrig kan ha med momsen i underlaget för F-skatt
Om ni inte har anställda eller själva vet att ni har pensionsförsäkringar som kommer att tecknas direkt när firman startar så är nästa frågor heller inget att besvara
Övriga poster är ju inte heller svårt att förstå vad man ska skrivaoch de påverkas ju inte av om du har företaget eller ej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat