Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

mail-utskick

Inlägg 1 av 3

2006-05-31, kl 19:41

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

mail-utskick

Hej!

Jag har försökt att förtå lagarna som rör det här med e-mail men inte lyckats få någon klarhet i det jag undrar över.

Jag och ett par kompisar har startat en hemsida, en hemsida som inte
försöker sälja något utan är informativ, d.v.s. den informerar unga om resor, jobb utomlands och utlandsstudier. Vi har inget företag eller så
och vi säljer som sagt var inget.

Så jag undrar helt enkelt om det för oss är olagligt att:

...skicka ut mail till kompisar och släktingar för att upplysa om sidan?

...skicka ut mail till personer som har sina mailadresser offentligt på nätet, d.v.s. på sina hemsidor m.m.?

...skicka ut mail till personer vars mailadresser man kan hitta i forum och communities? (om nu inte forumen och communitiesen har regler som motsätter sig detta)

/Mvh Jacob

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-06-05, kl 17:04

Delgad

Delgad

Inlägg: 21

Hej.

All oönskad e-post klassas som spam och är därmed olagligt enligt svensklag. Men du får däremot skicka till folk som anmält sin e-post om dom vill ha nyheter/reklam från din sida. Du måste alltså ha tillåtelse från en person för att få skicka ut ett reklamerbjudende.

Lite dumt men tyvärr sant.
/Delgad

/Delgad

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-06-07, kl 20:13

dagfinn@area11.se

[email protected]

Inlägg: 14

Bästa är nog att skapa en liten comunity där folk anmäler sig. Själv blockerar jag alla som spamar oönskade mail.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat