Så här ligger det till:
För det första tror många med företagardrömmar att de 100.000 kr som krävs för att starta ett aktiebolag i sverige idag, är någon form av avgift. Så är det inte. Det är en utgift för dig som ägare till bolaget, men pengarna finns ju fortfarande i bolaget. Du kan tom köpa in varor eller inventarier för pengarna.
Sen är alla jätterädda för det här med personligt ansvar. Men det är i undantagsfall det spelar någon som helst roll. För säkert 90% av de som ber om råd här, så är företagen väldigt små, och det handlar om verksamheter som café, handel, mm. Det är således inga jätteprojekt. Dessa företag kommer (i alla fall i uppstartsfasen) ändå att få betala allt de köper in till företaget i förskott, eller med kort kredit. Tar de ett banklån kommer banken att kräva säkerhet, dvs personlig borgen. Så även om du har ett AB, kommer du i praktiken ha ett personligt ansvar.
Folk verkar inte förstå att företagande innebär risker. Den som tar risken vill också tjäna pengarna. Många här vill behålla pengarna, men låta andra ta riskerna. Det är naturligtvis en skön tanke, men inte verklighetsförankrad.
Sen är 100.000 inte speciellt mycket pengar. Personligen tror jag att det är svårt att driva ett lönsamt företag utan ett startkapital på minst detta belopp. Det kvittar nästan vilken bransch du än är i (förutom om du jobbar som konsult). Så fort du handlar med varor går det inte att starta företag med 10.000 på fickan. Det är önsketänkande.
Sen kan man ju tycka att om alternativet står mellan svenskt HB/enskild firma och Engelst Ltd - varför inte då ta Ltd? det är väl ändå inte sämre.
Jo, för de flesta är det betydligt sämre att välja Ltd. Det personliga ansvaret är ju i praktiken detsamma. Att ha ett Ltd och driva verksamhet i Sverige kräver en svensk filial. Dessa måste, till skillnad från HB/EF ha en revisor, vilket kostar pengar.
Går verksamheten sedan inte som tänkt, så är det i princip gratis att avsluta HB/EF. Ltd vet jag inte säkert, men jag är 100% övertygad att det inte är gratis. Ett svenskt AB kan du inte avveckla för mindre än ca 8.000 skulle jag tro. Ltd lär inte vara billigare.
Som sagt, företagen som talar sig varma för Ltd använder sig av illusionen att man slipper undan personligt ansvar, samt nämner aldrig vilka extra kostnader det medför att ha Ltd. De erbjuder ju all service som krävs i england, med adress osv, men vad händer om detta företaget får problem? då har du garanterat ett jäkla jobb framför dig, om du inte anlitar någon som kan hjälpa dig. Vilket säkert kommer kosta en del.
Nä, satsa på HB/EF, speciellt om anledningen till att du funderade på Ltd var brist på pengar. HB/EF är billigt rent adminstrativt och du kan därmed lägga alla pengar på att utveckla verksamheten. Går det sedan bra, ja då är det inte så komplicerat att föra över verksamheten till ett svenskt AB.
mvh