Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ny ägare av domän. Står den gamla ägaren för sitt ansvar?

Inlägg 1 av 2

2006-05-18, kl 21:58

username

Medlem

Ny ägare av domän. Står den gamla ägaren för sitt ansvar?

Hej,

Jag tänkte köpa en domän som är till salu. Problemet är att den förre ägaren uppmärksammats för att ha kopierat texter, bilder osv. Nu vet jag inte om denne stått sitt kast än. Men om någon får för sig att stämma ägaren till domänen efter mitt köp är det jag eller den förre ägaren som får ta ansvar.

Vid ett köp kommer jag att radera hela siten och börja om från start utan att använda copyright skyddade material givetvis.

Är det någon som har en bra koll på detta?
Logiskt så ska ju alla ta sitt ansvar men ibland fungerar världen ologiskt..

Tacksam för alla tankar

Mvh
John

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-05-19, kl 16:16

username

Jesper
Sellin

Hej John,

Du ska naturligtvis inte hållas ansvarig för vad den tidigare domännamnsinnehavaren har gjort för fuffens. Jag antar också att de som innehar rättigheterna till det som lagts ut olovligen bara är glada för att du tar bort det, så risken för att de ska gå på dig är väl i praktiken inte särskilt stor.

För att vara på den säkra sidan kan du skydda dig på ett väldigt enkelt sätt. Innan domänen förs över till dig, sök upp domännamnet i ett s k WHOIS-verktyg, en uppslagning i domännamnsregistret. Där får du vanligtvis registreringsinformation och datum, vilket duger gott som bevis för att du inte ägde domännamnet vid tidpunkten för upphovsrättsintrånget.

Länkar till WHOIS-söktjänster hittar du på

http://www.mindthemark.se/doman-whois.htm

Mvh

Jesper Sellin
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
www.mindthemark.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat