Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra moms på $7-tjänst från EU-land?

Inlägg 1 av 5

2006-05-03, kl 21:17

username

Medlem

Bokföra moms på $7-tjänst från EU-land?

Har köpt annonsplats från känt företag på Irland.
Enligt lagen ska köparen (jag) betala moms på den tjänsten.

Hur ska det bokföras? Någon talade om att ta upp det som "fiktiv moms":
2645 (ingående moms) debet
2614 (utgående moms) kredit
men då blir det ju plusminusnoll?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-05-04, kl 12:19

username

Medlem

Komplettering till föreg inlägg:
Fakturan är på 500 kr, ingen moms.
Lägger man belopp och moms samma bokföringsbpost?:
1920 kredit 500 kr
2645 ???
och sedan?????

PS. Jag förväxlade tecken i rubriken, det ska förstås vara paragraftecken § (inte dollartecken).

PS. Det är bedrövligt att skatteverket e.dyl. inte tillhandahåller sån här detaljerad information, med konkreta exempel enl basplanen. Detta måste ju vara vanliga återkommande frågor för alla företagare som bokför själva. Man ska inte behöva söka svar i diverse forum och i böcker skrivna av mer eller mindre kunniga personer, där man inte vet om svaren är korrekta eller inte. Ibland får jag känslan att det är en strategi från skatteverket att inte informera tillräckligt, och att man VILL att folket ska vara lagom okunniga eftersom de tjänar mycket på diverse straffavgifter, räntor och missade avdrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-05-04, kl 16:25

username

Carl
Öberg

Just precis: det blir plusminus noll. Du anger sedan den utg EU-momsen i skattedeklarationen eller i förekommande fall i deklarationen. I detta fall blir det så här:

K1920 500,-
D2645 125,-
K2615 125,-
D4010 500,- (el. ngt annat kostnadskonto)

Håller med om att skatteverkets information kring detta är mycket knapphändig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-05-05, kl 07:05

foretagande

foretagande

Det är inte konstigt att inte det finns några exempel på kontering/bokföring från Skatteverket eftersom de inte har ett dugg att göra med hur du bokför. För Skatteverkets del är det enda intressanta att du betalar in de skatter och avgifter du ska och att du deklarerar detta rätt, på vilket sätt du sedan kommer fram till dessa belopp är inget som de styr över.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-05-05, kl 12:06

username

Medlem

TACK för svaret, carloberg.
Då "betalar" man momsen genom att låtsas att man fått in den som utgående moms... Ja kära nån va fiffigt.

Angående svaret från karinj:
jag kände på mig att det skulle komma en sån synpunkt också...
Jag skrev i mitt inlägg "skatteverket E.DYL", vilket kan omfatta vilket statligt verk som helst inkl bokföringsnämnden osv.
Med lite helhetssyn handlar det alltså om att staten borde informera företagarna mycket bättre. Om det sen sker via skatteverket eller något annat verk är helt egalt.

(Tilläggas kan att skatteverkets hemsida faktiskt innehåller några fåtal bokföringsexempel, vilket egentligen borde vara naturligt med tanke på hur dessa områden hänger tätt ihop).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat