Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Delägare i handelsbolag hoppar av – Hur deklarera?

Inlägg 1 av 3

2006-04-26, kl 14:28

username

Anders
Lundin

Delägare i handelsbolag hoppar av – Hur deklarera?

Hej!

Under 2004 var vi tre delägare i mitt HB. Detta deklarerades och alla skattade för sin del av vinsten 2004. Några dagar in i 2005 (egentligen den 1 januari enligt kompanjonsavtalet) avyttrade en av delägarna sin andel, dvs han ville inte vara delägare längre och fick tillbaka den insättning han gjort när bolaget startades 2003 på runt 20 000 kr.

Min fråga är helt enkelt om det är någon som vet hur detta ska redovisas i inkomstdeklaration 4? Någon med erfarenhet kring detta?

I ink 4 ska man ju fylla i delägarnas del av resultatet samt deras uttag. Kan man redovisa det som att hans del av resultatet var 0 men att han gjorde ett "uttag" på 20 000?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-04-26, kl 15:06

foretagande

foretagande

Ja, så kan du göra på bolagets deklaration. Sedan ska delägaren göra den vanliga N3:an för sin del av resultatet som ju då är noll kronor men där deklareras ju också uttag, insättningar och resultat för att komma fram till hans andelars anskaffningsvärde. Slutligen deklarerar han också på K15 för "försäljningen" av andelen. Om pengarna han fick (0 eller 20.000 beroende på hur ni ser det) är högre än värdet på hans anskaffningsvärde så har han gjort en reavinst annars en reaförlust. Skulle hans anskaffningsvärde vara negativt (han har tagit ut mer än hans andel av vinsten) så lägger man mellanskillnaden mellan det negativa beloppet och 0 kr som om det vore ett försäljningpris. Rörigt? Jag ger ett exempel:

Jag har ett justerat anskaffningsvärde på 20.000 och säljer för 20.000 = ingen vinst.
Jag har ett justerat anskaffningsvärde på 20.000 och säljer för 0 kr = 20.000 i förlust
Jag har ett justerat anskaffningsvärde på 20.000 och säljer för 40.000 = vinst på 20.000
Jag har ett justerat anskaffningsvärde på -20.000 och säljer för 0 = vinst på 20.000
Jag har ett justerat anskaffningsvärde på -20.000 och säljer för 20.000 = vinst på 40.000.

Grundfrågan här är egentligen
1 Har ni köpt hans andelar för 10.000 var och tagit pengar ur bolaget för att betala detta, eller
2 Har ni tagit över hans andelar för 0 kr i ersättning och han själv gjort ett sista privatuttag på 20.000 kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-04-26, kl 15:59

username

Anders
Lundin

Tack för det snabba svaret! Är inte vidare bra på detta så här kommer lite info till som kanske gör att jag förstår bättre.

Delägaren ifråga har aldrig gjort några uttag ur bolaget fram till det att han ej ville vara med längre, då skedde det att han fick tillbaka det han satte in, dvs 20 000 SEK. Således gjorde han en insättning samt ett "uttag" i bolaget på 20 000. Borde inte då hans vinst bli 0?

En annan fråga som berör ämnet är ju hur vi övriga delägare (2 st) ska redovisa att vårat innehav har ökat från 33 % till 50 % i bolaget per gubbe. Ska detta redovisas i någon deklaration?

Det jag vill är att det ska bli så okomplicerat som möjligt, så lite komplicerat som möjligt för oss delägare som är kvar helt enkelt…

Inläggets betyg
Svara Svara med citat