Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Arbetshjälp till enskild firma

Inlägg 1 av 4

2006-04-22, kl 11:32

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Arbetshjälp till enskild firma

Har en enskild firma och skulle behöva hjälp ett par timmar om dagen. Syrran vill gärna ställa upp men hur sköter jag smidigast betalningen till henne? Anställning?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-04-23, kl 19:38

username

Veronica
Fundin

Inlägg: 2

Om du vet perioden du behöver hjälp och hur många timmar per dag som krävs, kan du anställa din syster.

Men frågan är vad din syster menar med att "ställa upp". Gäller det tillfälligt eller under längre tid? har hon något annat arbete just nu?

Vilken lön är tänkt? Hur ska du anställa henne, heltid, deltid?
Tänk på att du måste betala arbetsgivaravgifter, sem.lön sjuklön mm som arbetsgivare.

Du får gärna utveckla din frågeställning antingen här eller kontakta mig via epost: info @ veronicashalsa . se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-29, kl 11:00

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Jag vet inte perioden utan det är tillsvidare. Det är 1-2 timmar per dag som jag behöver hjälp. Hon pluggar för närvarande.
Lönen kanske kunde hamna runt 120kr/timma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-05-04, kl 16:03

username

Veronica
Fundin

Inlägg: 2

Hej!
Jag anser att du borde anställa din syster, det blir som du säger "smidigast" för utbetalning av lön.
Det hon ska tänka på är att hon inte får tjäna för mycket, då hon studerar, så att inte csn sänks.
Ni borde även skriva ett avtal, där det står vad hon har för uppgifter och arbetstider mm. Något annat att tänka på är att lägga upp ett ev schema som funkar ifall hon ska arbeta i sommar.
Lönen, det är , som jag förstått, tänkt du ska anställa henne per timme. Är semesterlönen inkl i de 120 kr, samt är 120 kr brutto eller netto?

Önskar er lycka till vid ev anställning
Mvh
Veronica

Inläggets betyg
Svara Svara med citat