Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Music & Breakfast

Inlägg 1 av 5

2006-04-20, kl 12:28

username

Thomas
Almqvist

Inlägg: 1

Music & Breakfast

Music & Breakfast
Verksamhetsbeskrivning


På min skånegård belägen i byn Komstad på Österlen håller jag på att starta upp mitt företag
och verksamhet som jag kallar för Music & Breakfast. Jag vill här kortfattat beskriva mina affärsidéer och vilken verksamhet jag har tänkt att bedriva här.
Jag har över trettio års erfarenhet av musikbranschen. Jag har arbetat som musiker, producent, kompositör och arrangör. Större delen av mitt yrkesliv har jag arbetat i Stockholm, (där jag är född och uppvuxen) och senare har jag även bott på Gotland där jag har arbetat med teatermusik på Romateatern.
2001 köpte jag min gård i det natursköna Österlen. Den ligger vackert belägen i en lugn miljö.
Det kändes som en naturlig utveckling för mig att bo och arbeta här. Jag har min musikstudio här, där jag skriver och spelar in mina projekt. Under dom åren jag har bott här har jag haft besök av många artister som jag har samarbetat med. Jag har upptäckt att det är mycket attraktivt för människor i min bransch att komma hit. Arbetet blir mycket koncentrerat och jag märker att man trivs bra här. Därför skulle jag vilja öppna mina dörrar för fler att komma hit i en mer organiserad form.
M & B skall vara en flexibel verksamhet. . Öppenhet, professionalitet och generositet är några ledord som M & B skall stå för. Verksamheten skall rikta sig framförallt till yrkesverksamma inom musik, men det kan även gälla t.ex. skådespelare och författare. Jag vill kunna erbjuda kreativ och avslappnad miljö att arbeta i. Jag har ett brett kontaktnät av etablerade och kända artister som är intresserade av att leda utvecklingskurser samt komma hit och arbeta med sina privata projekt. Jag är medlem i dom större musikorganisationerna såsom STIM, SAMI och SKAP. Ifrån dessa har jag fått ett stort stöd för mina idéer och där man ser att det verkligen finns ett behov av en mötesplats för nyskapande och kreativitet.
Basverksamheten skall bestå av att erbjuda boende (max 12 pers.), en fullt utrustad musikstudio för uthyrning, kurser, skrivarstuga eller enbart semestervistelse. Det är tänkt att efter sina egna önskemål och behov välja vilken kombination av tjänster man kan tänkas behöva. T.ex. en veckas boende inkl. frukost och hyra av studio eller enbart rum med frukost för att skriva, öva och repetera o.s.v. Här är några konkreta punkter vad M & B skulle kunna erbjuda:

*Bed & Breakfast (övernattning med frukost)
*Musikstudio att hyra
*Kursverksamhet inkl. boende
*Konferenser inkl. boende
*Konserter (mindre)
*Café
*Skrivarstuga
*Repetitioner

Andra tankar är att ha två sammankomster per år där jag/vi bjuder hit artister från hela landet för att träffas och utbyta kontakter, erfarenheter och idéer. Man skulle kunna säga att det skulle kanske fungera som en alternativ artistförmedling. Det finns få tillfällen för artister att träffas, så detta skulle kunna generera många nya samarbeten. En mindre scen skall finnas för akustiska framträdanden vid dessa tillfällen. Detta skulle naturligtvis vara öppet för allmänheten. Min önskan är att detta skulle bli en tradition. Jag tror detta skulle bli ett mycket uppskattat evenemang.
Music & Breakfast skall vara en året runt verksamhet. Även om denna idé har en kulturell prägel så är det öppet även för gäster som inte arbetar inom kultur, med andra ord vanliga turister. Jag tror att Österlen är i behov av en mötesplats av detta slag. Det är lätt att den kulturella världen kan bli sluten och oåtkomlig för många, så den grundläggande filosofin på M & B är att ha dörrarna öppna. Artister behöver publik och publiken behöver artister. Jag vill att Music & Breakfast ska locka hit människor som vill möta sin konst och nya vänner i en annorlunda miljö.

Med Vänlig Hälsning

Thomas Almqvist

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-04-20, kl 15:49

username

Märta
Löwkvist

Inlägg: 13

Vad förvånad jag blev när jag klickade in här och såg att du ska ha din verksamhet i Komstad! Jag bor själv i Simrishamn, och har många gånger pratat med kollegor och vänner om olika verksamheter man skulle kunna driva från Österlen, och om hur man ska kunna marknadsföra sin verksamhet så att kunder/samarbetspartners söker sig dit trots att man inte finns i en storstadsregion. Tror helt klart att det ska gå, bara man lyckas profilera sig.

Och du har helt rätt i att den kulturella världen kan tyckas sluten för de som befinner sig utanför den. Men Österlen kan nog vara rätt ställe för att bryta ner den här muren, se bara på konstrundan där konstnärer bjuder in "vanligt" folk i sina ateljéer.

Hoppas det går bra för dig! Jag ska hålla ögon & öron öppna.

/Märta Löwkvist (jobbar som grafisk formgivare huvudsakligen på Österlen)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-04-20, kl 17:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du kan inte misslyckas! Har själv en hustru i musikbranschen och bromsade jag inte henne skulle hon arbeta ihjäl sig.

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-05-08, kl 13:49

username

Emil
Berndtsson

Inlägg: 23

Tjenare Thomas!

läste den lilla tråden och ville bara ge dig en eloge. Har ingen som helst erfarenhet eller kunskap av musikbranschen, men den här var häpnadsväckande bra. Kan nog vara den bästa jag hört här på forumet. Go for it!! Mvh//

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-07-08, kl 16:12

AHDesign

AHDesign

Inlägg: 8

Det låter som en jättebra idé att kombinera musik&boende så att de samtidigt kan njuta av lugna Österlen...
Jag bor i Simrishamn och jobbar med webdesign...behöver du en hemsida så kan jag hjälpa dig. www.ahdesign.se
Lycka till med verksamheten!!

Annelie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat