Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Färsäljning av inventarier.

Inlägg 1 av 5

2006-04-17, kl 01:26

username

Mikael
Andersson

Färsäljning av inventarier.

Hej, jag har en fråga vad som gäller vid försäljning av bokförd inventarie. Vårt företag vill sälja en större del av vår befintliga inventarie till ett utländskt företag. Har svårt att hitta några specifika regler gällande detta. Någon som kan kasta lite ljus över detta så vore jag oerhört tacksam.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-04-17, kl 01:31

username

Mikael
Andersson

Bör tillägga detta gäller enbart fullt betalad inventarie, alltså ingen befintlig invetarie som finansierats eller leasas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-04-17, kl 01:49

username

Mikael
Andersson

Ytterligare en fråga dök upp, gällande just inventarie. Firman har en skuld på över 100.000 till en av delägarna, kan företaget kvitta tex en dator som funnits i inventarien mot viss del av skulden? Datorn är inte speciellt nödvändig för verksamheten längre som denne vill ha?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-04-17, kl 09:57

foretagande

foretagande

Det finns inga speciella regler för att sälja inventarierna tillskillnad från att sälja andra varor i företaget. Säljer du dem dyrare än det bokförda värdet gör du en reavinst, säljer du billigare gör du en förlust.
Säljer man till en delägare så måste däremot inventarien värderas och får inte säljas under marknadsmässigt pris. Du kan alltså mycket väl sälja en dator till en ägare där man istället för att betala pengar gör en avräkning på fordran men priset måste vara marknadsmässigt och glöm inte heller momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-04-17, kl 22:43

username

Mikael
Andersson

Tack så mycket, då var i alla fall handlingen helt korrekt i tankarna som jag hade i alla fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat