Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Är jag fel på det med skatten i mitt HB?

Inlägg 1 av 6

2006-04-12, kl 18:49

username

Anders
Lundin

Är jag fel på det med skatten i mitt HB?

Hej!

Sitter här och är lite orolig, tycker det verkar som om jag betalar för lite skatt av min del av vinsten i mitt HB. Hoppas inte jag fyllt i fel uppgifter i min Preliminär självdeklaration. Ett räkneexempel:

Min del av vinsten: 100 000

Av dessa gör jag ett avdrag på 25 % för egenavgifterna. I min Preliminär självdeklaration skriver jag sedan ner 75 000 (nettointäkten efter avdrag av egenavgifter).

När jag sedan får mitt skattebeslut av skatteverket är skatten på 42 750. Detta medför att den effektiva skatten för min andel är på ca 43 %. Är detta inte för lite? Tycker de flesta brukar säga att man som tumregel kan uppskatta skatten till minst 50%. Vet att vinstens storlek samt var man bor spelar in, men kan det bli så lågt som 43%. Har jag glömt någon skatt?

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-04-12, kl 22:57

stifor

stifor

Det är ju så att den summa skatt du ska betala för din del i ett handelsbolag (eller enskild firma) beror på en mängd faktorer utanför ditt företagande, tex var du bor och vilka övriga inkomster och avdrag du har.

Ifall 100 000 är den enda inkomst du har så låter det väl troligt att summan av skatt och egenavgifter bli 42 750. Hade du bott på ett ställe med högre kommunalskatt hade summan blivit högre, likaså hade skatten för ditt företagande blivit upp till 70% om du förutom det hade haft en hög inkomst av anställning.

Gå till enskildfirma.nu och hämta programmet eFRedo, där kan du se hur skatten slår beroende av olika inkomster.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-04-13, kl 08:59

username

Anders
Lundin

Jo, det beror på en mängd faktorer var skatten blir. Jag har inga övriga intäkter och jag ligger precis under statlig inkomstskatt. Tycker dock fortfarande (oavsett kommun) att det är lågt, för lågt… Det jag var/är lite orolig för är att jag har glömt någon avgift/skatt. Men som sagt så gör jag ett avdrag för egenavgifterna på min del av vinsten och sedan skickar jag in denna nettointäckt i min preliminära självdeklaration. Sedan kommer skattebeskedet och där ska väl alla skatter vara inkluderade?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2006-04-13, kl 11:03

larsarenander

larsarenander

det där är inget du behöver vara orolig för. Du kommer att få besked från skattemyndigheten och där kan du sedan se om du ska få tillbaka eller betala in. Ex kan det vara så att man startar ett företag och inte tror på vinst ex första året. ja då betalar du inget. är det underskott sparar du det och är det trots allt vinst så talar skattemyndigheten om det för dig, var så säker. Själv har jag ofta diskussioner som resulterar att jag får rätt ofta lite högre än hos skattemyndigheten för dom medger inte gärna att dom gjort fel. Så ett gott råd till dig och alla andra överklaga det som ni inte tycker stämmer. För mig har det gett över millionen under årens lopp.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-04-13, kl 14:08

username

Anders
Lundin

Nja, vet inte om jag håller med. Är ju inte så roligt om man får skattebeskedet för 2005 och att det det året har betalats 40 000 för lite i skatt. Dom pengarna ska ju upp på ett bräde sedan...

Min fråga var främst om det kan vara troligt att min skatt blir på dryga 43%. Tycker fortfarande det låter lite...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-04-13, kl 14:28

foretagande

foretagande

Din skatt är inte på 43%. Du räknar från resultatet på 100.000 men ditt resultat är ju 75.000 så skattesatsen blir då 56%. Samtidigt så är det ju så att hälften av den totala skatt du ska betala är egenavgifter som är en kostnad i firman så därför kan man inte heller säga att skatten är så hög som 56%.
Vill du göra en grov beräkning av procentsatsen så räkna hälften av den debiterade skatten i förhållande till ett resultat på 100.000 och hälften till 75.000. Du hamnar då på ungefär på 51% som väl var där du ville ligga för att känna dig säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat