Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Distansavtalslagen? Hur ställer den sig till detta!

Inlägg 1 av 2

2006-04-12, kl 10:43

username

Kenneth
Eriksson

Inlägg: 9

Distansavtalslagen? Hur ställer den sig till detta!

Hej,

Har ett problem med en kund som beställt ett bodykit till sin bil.
Kunden ringde till mig och beställde ett kit från Tyskland som jag letade upp åt honom genom min firma. Kunden betalade hälften i förskott och resterande vid leveransen. Kunden blev mycket nöjd med kittet när han fick hem det.

Nu har kunden kommit tillbaka till mig och vill lämna tillbaka detta för att få pengarna tillbaka, eftersom han kvaddat sin bil så den blev inlöst av försäkringsbolaget, och därmed inte kan utnyttja bodykittet. (Kunden har för övrigt skaffat en ny bil av samma märkemen nyare årsmodell, så kittet passar inte den bilen).

Jag hävdar att min kund inte kan lämna tillbaka detta, eftersom det var en specialbeställning, men kunden vill fortfarande ha pengarna tillbaka, eller tillgodo!

Jag har ebjudit kunden att hjälpa honom att hitta någon annan som vill köpa det av honom. Kunden säger att han helst vill ha pengarna tillbaka.

Jag hävdar fortfarande att eftersom jag inte har dessa på lager, utan det är en specialbeställning så kan jag inte ta tillbaka kittet och ge kunden pengarna tillbaka.

Behöver hjälp med att bringa klarhet i detta!

/Kenneth

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-05-12, kl 01:21

alvedahl

alvedahl

Inlägg: 17

Som jag har förstått det så har du en fysisk butik dit någon har ringt och beställt en vara? Isåfall gäller inte ångerrätten enligt min mening (måste vara distansavtal vilket itne föreligger om man handlar i en fysisk butik). Däremot kan han ju ha öppet köp eller bytesrätt om du utlovat någon sådan vid försäljningen.

Har du däremot en webbbutik/postorder anser jag att varan bör kunna returneras om inte de 14 dagarna ångerrätt har löpt ut. Tror inte att specialbeställningen spelar någon roll i detta fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat