Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Prissättning för konsult, timmar

Inlägg 1 av 4

2006-04-10, kl 18:03

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

Prissättning för konsult, timmar

Hej, jag har jobbat för ett företag som skribent och fått 175:- /timme eller 16,800 för 60% tjänstgöring. (Bruttooch a-skatt förstås)

Hur mycket ska jag nu ta ut nu när jag ska jobba åt dem som fristående konsult för att få minst lika mycket netto?

Mina kostnader är minimala, effektivetskvoten ca 80-90%.



Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-04-10, kl 21:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För att svara helt korrekt behöver man mer information. Hur ser det ex ut med avtalspension idag? Sedan är frågan från vems utgångspunkt man ska titta, från dig som anställd eller i ett resonemang som företagare. Eller ska man se det från din arbetsgivares synpunkt och där hamna på en kostnadsneutral lösning.
Du har idag 175:- i timmen och det bli inkl soc och semesterersättning ca 260:-/timmen. Men så säger du att du bara producerar under 80% av din arbetstid vilket gör att timpriset måste upp till 325:-/timmen för att du ska kunna behålla samma lön för samma arbetsprestation. Det är det jag menar med att det beror på vilka förusättningar som gäller för din fakturering, om du ska fakturera arbetad tid, producerande tid eller bara byta "löneform" från att ha varit anstääld till att fakturera din lön.
Glöm sedan inte att det tillkommer ytterligare verklig ofakturerbar tid om du driver företag. Du måste höja timpriset lite till för att få intäkter som täcker upp den tid du lägger på egen administration, marknadsföring, utbildning mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-10, kl 23:50

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

Hej Karinj,

tack först och främst för ett förstålig och klok svar!

Siffran 80% är grov beräknat, marknadsföring osv är lika med noll egentligen. Jag gör detta på sidan om och genom kontakter. Egentligen är siffran närmare till 99% men jag la den 80% då jag är ny på det här och vill inte riskera att gå med förlust.

Folk brukar säga att ca- 40-50% av priset går till skatter osv så 325:- låter rimligt (130-163kr brutto). Jag kan även höja den till en jämn 350:- kanske? Har en kollega som gör en mer komplex jobb som mig och har mera kostnader (konstnär med dyra data program) som kommer att ta ca 500:-

I boken "starta och driva eget företag" av Lundén et al. kalkylerar han enl.

timlön x 1.3101(egenavgift) eller 1.3282(arbetsgivaravgift) x1.12 / eff kvoten

(ska man räkna egenavgift eller arbetsgivaravgift?, det är bara jag som jobbar)

dvs

175 x1.3101 x1.12 / 90 =285:- = 356:- med moms

Är 350:- en orimlig prisökning för f-skatt från 175 a-skatt? Jag kommer att göra ungefär samma jobb. Jag har tidigare även haft 1500:- för 8 timmar fskatt pris.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-04-13, kl 23:49

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

ok för att förenkla det hela.
Jag har förstått att man får i fickan till slut 50% av det priset man tar.

Säg att jag tar ett timlön på 340:- utan moms.
och jobbar 80 timmar
vilket blir 27200:-
Hur mycket betalar jag
i egen avgift
arbetsgivaravgift

men 30 karens dagar,
om det behövs flera detaljer för att kalkylera säg bara till så återkommer jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat