Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Webbsajt/Programkod = immateriell tillgång?

Inlägg 1 av 5

2006-04-09, kl 15:58

username

Medlem

Webbsajt/Programkod = immateriell tillgång?

Min sajt säljer digitala varor. Själva programkoden eller systemet som utgör sajten utvecklades före företagsstarten (enskild firma), av mig själv som en hobby.

Under första bokföringsåret bokförde jag inte programkoden (däremot bokfördes själva domännamnkostnaden). Jag drev sajten som en liten hobby vid sidan om tänkte inte på att programkoden faktiskt är en central tillgång för företaget. Man kan jämföra det med en fysisk lokal där besökarna via sedelautomater kan köpa varor. Programkoden motsvarar lokalen, sedelautomaterna och övriga "inventarier" på sajten.

Nu vill jag ta upp det i år istället, året efter företagsstarten, som eget kapital. Om vi bortser från värderingen (som troligen hamnar kring 20-50 tusen), så undrar jag vilka regler som gäller i såna här fall? Detta är ju något privat som ska övergå till företaget. Hur ska det bokföras? Är programkod en immateriell tillgång? Hur är bäst att göra skattemässigt? Avskrivning eller inte? Och ska det redovisas på något särskilt sätt senare i deklarationen?
Alla tips o råd mottages tacksamt.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-04-09, kl 19:18

username

Mathias
Klaesson

Helt klart en klurig fråga, men jag gör ett försök för att ge dig ett svar.

När det gäller redovisning av de interna utgifterna för att utveckla och driva ett företags egen hemsida har Redovisningsrådets Akutgrupp i sitt uttalande URA 39 "Redovisning av utgifter för hemsidor" lämnat följande bedömning som innebär att utgifterna för att utveckla och sköta en hemsida ska kostnadsföras löpande och aktiveras som immateriella tillgångar:

Punkt 7 "Ett företags egen hemsida som är resultatet av utvecklingsarbete och som är avsedd för interna eller externa användare utgör en internt upparbetad immateriell tillgång som skall redovisas på det sätt som RR 15, Immateriella tillgångar anger."

Punkt 9 "Alla interna utgifter för att utveckla och driva ett företags egen hemsida skall redovisas i enlighet med RR 15, Immateriella tillgångar. Arten av den verksamhet som utgiften avser (exempelvis att utbilda anställda eller att underhålla hemsidan) och i vilken utvecklingsfas som hemsidan befinner sig, skall bedömas för att avgöra hur utgifterna skall redovisas."

Men RR 15 får inte tillämpas av noterade företag, men jag antar att du inte är noterad?

Vad säger då ÅRL om detta?

Jo...

...ÅRL 4 kap. 2 § 1 st
"Utgifter för forsknings- och utvecklingsarbeten och liknande arbeten som är av väsentligt värde för rörelsen under kommande år får tas upp som immateriell anläggningstillgång. Detsamma gäller utgifter för koncessioner, patent, licenser, varumärken, hyresrätter och liknande rättigheter och tillgångar samt ersättning som vid förvärv av rörelse överstiger det behållna värdet av de tillgångar som förvärvats och de skulder som övertagits (goodwill)."

Vad drar jag då själv för slutsats?

Jo, att det du har är egentligen en egen utvecklad webbplats som då får betraktas som en marknadsföringsåtgärd.

Programkoden är en utvecklingskostnad för din webbplats således.

Men för att ge ännu mer information fann jag detta också...

...IAS 38 punkt 57
"En immateriell tillgång som uppstår genom utveckling, eller i utvecklingsfasen av ett internt projekt, skall tas upp som tillgång i balansräkningen endast om ett företag kan påvisa att samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda

a) det är tekniskt möjligt för företaget att färdigställa den immateriella tillgången så att den kan användas eller säljas,

b) företagets avsikt är att färdigställa den immateriella tillgången och använda eller sälja den,

c) företaget har förutsättningar att använda eller sälja den immateriella tillgången,

d) företaget visar hur den immateriella tillgången kommer att generera troliga framtida ekonomiska fördelar. Företaget kan bland annat påvisa att det finns en marknad för det som produceras med den immateriella tillgången eller för den immateriella tillgången som sådan, eller om tillgången är avsedd att användas internt, dess användbarhet,

e) det finns adekvata tekniska, ekonomiska och andra resurser för att fullfölja utvecklingen och för att använda eller sälja den immateriella tillgången,

f) företaget kan på ett tillförlitligt sätt beräkna de utgifter som är hänförliga till den immateriella tillgången under dess utveckling."

Även enligt SIC 32 omfattas "ett företags egen webbplats som skapas som följd av utveckling och som är avsedd för intern eller extern åtkomst" en internt genererad immateriell tillgång som omfattas av kraven i IAS 38 punkt 57 ovan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-04-09, kl 19:21

username

Mathias
Klaesson

Jag letade lite mer i gamla papper och fann också att...

...Reglerna för vad som krävs för att en internt upparbetad immateriell tillgång ska få tas upp som tillgång i balansräkningen framgår av IAS 38 punkt 52-55:

Punkt 52 "För att avgöra om en internt upparbetad immateriell tillgång uppfyller kriterierna för att redovisas som tillgång i balansräkningen delar företaget upp skapandet av tillgången i

a) en forskningsfas, och

b) en utvecklingsfas.

Även om begreppen "forskning och utveckling" är definierade har begreppen "forskningsfas" och "utvecklingsfas" en vidare innebörd i denna standard."

Punkt 53 "Om ett företag inte kan särskilja forskningsfasen från utvecklingsfasen i ett internt projekt för att skapa en immateriell tillgång, anses utgifterna i det projektet tillhöra enbart forskningsfasen:"

Punkt 54 "Ingen immateriell tillgång som uppstår genom forskning, eller i forskningsfasen av ett internt projekt, skall redovisas som en tillgång i balansräkningen. Utgifter för forskning, eller under forskningsfasen för ett internt projekt, skall kostnadsföras när de uppkommer."

Punkt 55 "Under ett internt projekts forskningsfas kan ett företag inte visa att en immateriell tillgång, som kommer att generera troliga framtida ekonomiska fördelar, existerar. Därför kostnadsförs utgifter under denna fas då de uppkommer."

Immateriella tillgångar ska skattemässigt behandlas som inventarier.

Jag själv har inte direkt varit i kontakt med redovisning av immateriella tillgångar, så om något inte riktigt stämmer så hoppas jag att tillrättavisning ges.

Lycka till iallafall!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-04-10, kl 13:30

foretagande

foretagande

Kort och gott: Immateriella tillgångar kan bara förvärvas inte upparbetas själv. Du kan inte förvärva något av dig själv eftersom du och firman är samma person. Å andra sidan skulle du göra detta så måste du som privatperson skatta den inkomsten du får vid förvärvet vilket gör att du ändå hamnar på plus minus noll.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-04-10, kl 18:51

username

Medlem

Ok karinj, men däremot bör jag kunna bokföra de kostnader jag haft i samband med utvecklingen av systemet före företagsstarten, eller hur? T.ex. mjukvara och facklitteratur.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat