Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Någon hemsidekunnig eller dyligt och skatte kunnig!?

Inlägg 1 av 10

2006-04-02, kl 17:26

username

Niklas
Andersson

Någon hemsidekunnig eller dyligt och skatte kunnig!?

Vad jag undrar är, jag funderar på att erbjuda en tjänst på internet vad tänker jag inte tala om. Tjänsten kommer att kunna nedladdas för en viss summa. På sidan ska det också finnas lite info om tjänsten och om mig som säljer den. Krävs det en riktig webbshop för detta eller räcker det med en vanlig hemsida? Vart vänder man sig för att hitta denna lösning för ett rimligt pris, samt att den ska vara lätt att sköta då jag själv inte är allt för kunnig.

Mitt andra dilemma är, detta skulle till en början bara vara hobby inkomst, måste jag skaffa f-skatt och starta enskild firma, då jag till en början inte skulle tjäna så mycket på denna måste jag då betala full skatt.

Kom gärna med bra svar dom som är kunniga på båda områderna.
Tack på förhand/Niklas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2006-04-02, kl 17:32

username

Niklas
Andersson

Glömde ju också att fråga om det är dyrt att lägga till en sådan sak på en hemsida så att man efter betalat kan ladda ner tjänsten.

/Niklas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2006-04-02, kl 20:46

foretagande

foretagande

Och hur menar du att detta skulle vara en hobby? Nu vet jag ju inte vad det är för tjänst men personligen tycker jag det verkar vara något du tänker göra för att tjäna pengar. Har jag fel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 10

2006-04-02, kl 22:10

username

Niklas
Andersson

Visst ska jag tjäna pengar på det. Med hobby menar jag att jag inte kommer direkt att hålla på med det på heltid i början och heller inte tjäna så mycket på det den första tiden. Hoppas du förstår vad jag menar. Någon jag kommer att pyssla med lite på fritiden till en början.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2006-04-02, kl 22:54

foretagande

foretagande

Det är skillnad på hobby och bisyssla. Du gör något för att tjäna pengar = du måste ha ett företag registrerat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2006-04-02, kl 23:05

username

Niklas
Andersson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det är skillnad på hobby och bisyssla. Du gör något för att tjäna pengar = du måste ha ett företag registrerat.

SÅ även om vinsten enbart till en början kommer att bli kanske 2-3000kr så måste man skatta bort 50%?
Ja detta är ju sverige i ett nötskal.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 10

2006-04-02, kl 23:46

larsarenander

larsarenander

Sverige i ett nötskal, jag håller med dig, men måste det bli vinst i början, det beror på hur du lägger upp det. Det finns många möjligheter som de flesta inte känner till. En del kommer få vetskap om det via min blivande hemsida flysverige.nu men behöver du lite råd kan du gå till
[email protected] ca 1500 har redan fått goda råd därifrån som varit av lite känsligare natur.
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2006-04-04, kl 09:03

username

Magnus
Olsson

Du ska kunna bygga din sida ganska enkelt. Du behöver ingen webbshop för detta. Jag byggde mina webbsidor själv. Vissa lite mer avancerade och vissa enklare.
Som jag förstår det vill du sälja en enda tjänst. Det innebär att de ska kontakta dig och boka den? Detta gör de då enklast 1. brev 2 e-post 3. telefon. Du får räkna med att det finns vissa kostnader i initiala skeden ex registrering av verksamheten, registrering av webbsidans .se eller .com adress. Samt utrymmesplats på ett webbhotell om du inte har utrymme på någon annan plats. Dessa kostnaders moms kan du dra av mot din fakturerade moms. På så sätt behöver du bara betala ca 32% på det du har kvar.

Mvh
Mojo

www.uddatorp.se
www.chillyhumor.com
www.mojo-art.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2006-04-05, kl 13:22

username

Christopher
Berg

Hej Selecta,

Vi hjälper dagligen entreprenörer med affärsideér och ställer gärna upp på frågor. Flertalet av våra kunder har synts bla. på Aftonbladet, N24 och även uppmärksammats via SVT. Det har verit genomgående positiva reaktioner vilket borjar för att vi gör rätt saker. Har du några frågor som du känner att du behöver reda ut så ta gärna kontakt med oss på [email protected].

Det finns inga dumma frågor så ställ de frågor du behöver svar på helt enkelt!

Mvh
Christopher
http://www.3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 10

2006-05-12, kl 00:27

alvedahl

alvedahl

kan hjälpa dig med nedladdningsbiten billigt
skicka mig mer info via www.alvedahls.se

skatter kan jag i viss mån också hjälpa dig lite med... huvudreglen är ju: gör du det för att tjäna pengar är det näringsverksamhet, gör du det för skojs skull utan vinstsyfte är det hobby...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat