Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

behöver hjälp.

Inlägg 1 av 5

2006-03-26, kl 09:54

username

Hassan
Awled

behöver hjälp.

vart vänder man sig för att få tag i en person som kan bygga en hel community site med funktioner och allt som behövs.är det "vanliga" webdesigners som gör hela jobbet eller måste man vända sig till företag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-03-27, kl 12:28

username

Magnus
Olsson

En bra webbdesigner ska klara av detta oavsett om han arebtar hemma eller hos dig. Som anställd för dig eller anlitad av dig. De företag som erbjuder den möjligheten har i regel en egen webbdesigner som de betalar lön för så till vida att webbdesignern inte har ett eget företag han fakturerar dig som kund. Dvs egentligen inte så stora skillnader.
Kolla du med Oscar på Entenmedia www.entenmedia.se han borde ha koll på vilka han kan rekommendera dig. En duktig programmerare som arbetar som egenföretagare med detta men som även utbildat/utbildar personer inom webbdesign. Han borde ha det rätta nätverket för att rekommendera dig den bästa lösningen.
Mvh
Mojo
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-03-30, kl 14:19

username

Kennet
Brandt

En webbdesigner "bygger" väl sällan sajter? En webbdesigner är duktig på lauout-bitarna, dvs hur sidans innehåll ska presenteras. Funktionerna på sidan skapas väl snarare av antingen en programmerare eller möjligtvis en webbutvecklare.............

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-04-04, kl 08:24

username

Magnus
Olsson

En webbdesigner ska kunna bygga sidorna och ha god kunskap om estetik, dvs layout färg och form. De designar för webb både grafiskt och funktionsmässigt. Avancerade tilläggsfunktioner brukar man ta till en skicklig programmerare dock inom just det programmeringsspråk sidan ska vara byggd för. En AD (Art Director) även kallad Grafisk Formgivare är den som bara utformar layout och bestämmer hur sidan ska presenteras med bilder och den text som han fått av den som kallar sig copywriter. Eftersom allt mer arbeten går in i varandra i dagens webbsammanhang och allt fler företag söker en person som har kunskap om alla bitar dyker det upp sådana jobb som "webbdesigner". Detta ser man t ex i platsannonser där företag söker en webbdesigner med kunskap inom layout, photoshop, php, sql, asp etc etc samt även att de ska kunna skriva diverse texter.

Mvh
Mojo

www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-04-04, kl 08:40

username

Magnus
Olsson

Många av de som gör dagens webbsidor plockar en bit kod här och en bit kod där. Detta då 1. Koden redan finns utvecklad. 2 De har inte förmågan/ork att skriva den själva. Och framför allt en hel del jobbar med programvaror som genererar fram kod beroende på hur du vill styra sidfunktionerna. Ex Frontpage, Dreamweaver etc. Det bästa verktyg man kan ha är faktiskt "notepad" eller anteckningar. Då har man full koll på sin egen kod. Det man skriver/lägger dit är det som ger sidans utseende. Fast det kräver dock en god kunskap om programmeringsspråk och hur deras styrfunktioner fungerar. Eftersom det finns så många bra forum idag där man kan få tag i sådan kod eller lära sig den så är detta i regel ganska lätt. Men det kräver en del tålamod.
Själv jobbar jag helst med den grafiska biten för webbsidor eftersom det är min kunskap. Eftersom jag även kan aningens inom programmering och kan bygga sidor på egen hand blir jag då även kallad webbdesigner. Men jag besitter inte de kunskaper du frågar efter i ditt första inlägg. De enda kunskaper jag besitter är att jag kan väva ihop de personer som kan behövas för att göra det du frågar efter. Men som jag skrev i mitt första svar kolla du med Oscar på www.entenmedia.se. Jag tror på de kunskaper han besitter och det han kan rekommendera. Detta då jag tror att det är vad du söker.

Mvh
Mojo
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat