Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Körkostnader i företaget

Inlägg 1 av 2

2006-03-22, kl 10:12

username

Anders
Wangsell

Inlägg: 13

Körkostnader i företaget

Hej,
Startade min egna firma förra året och det är alltså min första deklaration som jag nu håller på med.
Sitter och funderar på hur jag skall hantera alla de resor med egen bil som jag gjort under året till kunderna.
Jag har i min körjournal skrivit in totalt 537 mil vilket ger 9.129 kr (537x17) i avdrag.
När jag nu sitter och tittar i deklarationsblankett N1 finns det bara en ruta (806 Avdrag resor mellan bostad och arbetsplats över 7.000:-) som då bara ger mig ett avdrag på 2.129 (9.129-7.000).
När jag dock sitter och tittar på Inkomstdeklarationsblankett 1 så ser jag där att det finns en ruta (under Avdrag - Tjänst) som heter Tjänsteresor. Här får jag dra av hela beloppet d.v.s 9.129 kr. Då jag ju utgår från hemmet vilket ju då blir min arbetsplats och åker runt och utför olika jobb hos olika kunder så måste väl alla mina resor vara tjänsteresor. Eller?
Jag vet att jag skulle kunna debitera mitt företag milersättning men tyckte att det skulle vara enklare att samla upp allt och dra det i deklarationen i stället. Är jag fel på det då?

Tack på förhand för ett utförligt svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-03-22, kl 11:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska göra avdraget i ruta 806. Om nu läser texten noga så står det "Avdrag resor mellan bostaden och arbetsplatsen över 7000:- mm. MM innebär alltså att du även ta upp andra kostnader här såsom just milersättning för tjänstekörning. Att just ledtexten talar om över 7000 är bara för att du ska tänka rätt när det gäller körning till och från arbetet. En anställd får bara göra avdrag för resor till och från arbetet till den delen som är över 7000 och samma regler gäller för dig som företagare. När det gäller anställda så skriver man in hela kostnaden på sidan 1 och så reducerar SKM det automatiskt med 7000 kr, det kan man ju inte göra i näringsbilagan då man inte direkt kan se vad som döljer sig i beloppet, därför måste du själv reducera och bara ta upp delen över 7000.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat