Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

lunch, bussbiljett mm. avdragsgillt?

Inlägg 1 av 3

2006-03-13, kl 16:27

ag73

ag73

Inlägg: 14

lunch, bussbiljett mm. avdragsgillt?

Hej, undrar om följande är avdragsgillt i mitt fall. Som enskild företagare så har jag mitt kontor hemma men nu har jag ett uppdrag som kräver att jag sitter ute hos en kund under en 3 månaders period. Detta innebär att jag blir tvungen att ta buss, gå eller cykla till arbetsplatsen, jag valde buss. Får jag dra av hela kostnaden för bussbiljetterna. Jag har inte möjlighet att äta lunch här heller så jag får göra det ute på stan, är den kostnade avdragsgill? Hur är det med övriga kostnader som uppstår som en direkt följd av att jag inte arbetar på mitt kontor?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-13, kl 20:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Alla kostnader du har för att kunna få dina intäkter är avdragsgilla kostnader (nästan iallafall), bussresan är alltså helt OK. Att äta lunch däremot är en rent personlig levnadskostnad och alltså inte avdragsgill såvida du inte arbetar så långt hemmifrån att det handlar om resor med traktamentes möjligheter.
Vilka andra kostnader du skulle kunna ha bara för att du inte jobbar hemmifrån en tid kan jag inte komma på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-03-13, kl 20:15

ag73

ag73

Inlägg: 14

Tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat