Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket får jag dra av på telefonräkningen.

Inlägg 1 av 3

2006-03-09, kl 08:39

username

Anders
Wangsell

Inlägg: 13

Hur mycket får jag dra av på telefonräkningen.

Hej.
Jag ringer en del i min fasta telefon som för företaget. Har dock ingen samtalsspecifikation. har hört att skattemyndigheten är lite restriktiv på det där med egen fast telefoni.
Finns det någon generell regel t.ex. halva kostnaden får tas med eller hur hänger det ihop.

Tack för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-13, kl 01:23

roblu

roblu

Inlägg: 52

dom brukar bara hänga upp sig på abonemangskostnaden, betala den själv och skaffa tex telia alltid, då kostar ju samtalen endast uppringningsavgift och då kvittar det väl, eller skaffa en egen telefon lina för företaget och ring alla utsamtal via den och ta emot alla privata på ditt eget nummer...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-03-13, kl 20:21

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det stämmer att den fasta avgiften aldrig får räknas med som en kostnad för företaget. Du hade antagligen inte avstått från telefon även om du inte hade haft firman och på såvis blir den fasta avgiften en personlig kostnad.
Ett bra sätt att räkna fram kostnaden som ska belasta företaget är att se hur mycket större dina telefonräkningar blivit sedan firman startade. Om räkningarna innan firmastarten var i snitt 1500:- och nu ökat till 2300:- så är firmans kostnad 800:-.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat