Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring vid uppstart av enskild firma

Inlägg 1 av 4

2006-03-03, kl 22:27

username

Jenny
Blom
Blom
Halling

Inlägg: 4

Bokföring vid uppstart av enskild firma

Hej! Jag har startat firma och börjar momsredovisa om en månad. Mitt problem handlar om bokföring av inköpta varor, eget kapital osv så här i början. Jag har gjort förtida inköp och undrar hur dessa ska bokföras med tanke på momsredovisning.

Exempelvis: Jag gjorde ett inköp i januari (när firman nyss reg, fast INTE momsredovisning som sker först tre månader senare), vilket datum ska jag bokföra detta så momsredovisningen blir rätt? Normalt ska det ju redovisas det datum som inköpet skedde, förstår jag, men om momsredovisning sker först flera månader senare, vad händer då i bokföringsprogrammet (Hogia)?

Hoppas nån förstår hur jag tänker, blev kanske lite virrigt... tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-04, kl 22:02

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i ditt resonemang. Du gör ett inköp i januari, firman är startad men du menar att du inte är registrerad för moms fråpn samma datum. Varför inte i såfall?
Normalt så skulle det vara så att de inköp och försäljningar du gör i januari bokförs på rätta datum. Den sista januari bokför du en omföring av ingående moms och utgående moms till ett konto för momsredovisning. Har du större utgående moms än ingående blir det en skuld vid omföringen (2650), har du mer ingående än utgående blir det en fordran (1650). Redovisningen av momsen och betalningen av skulden gör sedan två månader senare dvs januaris moms betalas och redovisas i mars.
När du säger tre månader senare känns det som du blandar ihop det med betalningen av F-skatt som man kan skjuta på i tre månader i samband med nystarten av ett företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-09, kl 21:18

username

Jenny
Blom
Blom
Halling

Inlägg: 4

Hej! Grejen är den att det tar tid att starta upp företaget, och därför anmälde jag moms senare än det datum jag fick f-skatten och kunde börja köpa in varor. Så därför ska jag redovisa moms för mer än en månad i första momsredovisningen. Jag vet inte riktigt hur jag gör, om jag kan låta momsen gå vidare från en månad till nästa utan att momsredovisa första månaderna.. Det kanske inte funkar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-03-23, kl 13:17

username

Medlem
#44138

Inlägg: 6

Man har rätt att ta upp kostnader för varor och tjänster som är relaterade till den nystartade firman ett år före start av företag, enligt skattemyndigheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat