Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Medlem i facket eller inte?

Inlägg 1 av 6

2006-03-02, kl 19:28

username

Medlem
#42662

Inlägg: 3

Medlem i facket eller inte?

Jag ska starta en enskild firma. Har jag någon nytta av att vara kvar som medlem i mitt fackförbund som jag var när jag var anställd, eller ska jag gå ur?
Det kanske inte ens är tillåtet att vara med i facket när man är egen företagare? Det enda jag vet som jag kan ha nytta av är en del försäkringar jag har när jag är med i facket. Någon som vet hur jag ska göra?
Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-03-02, kl 20:27

username

Brendan
Henderson

Inlägg: 44

Hej

Jag är ingen expert men du ska se till att du tillhör en A-kassa. Jag tror inte du behöver vara med i facket.

De flesta A-kassor är kopplade till en fackförbund och förbundet vill gärna att du är också med i facket. Men stå på dig. Du har rätt att BARA vara med i A-kassan.

Jag tror att du kan vara med i Alfa-kassan och inte tillhöra facket.

SIF har en A-kassa för egenföretagare med en extra försäkring. Kolla med dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-03-02, kl 22:30

username

Medlem
#42662

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej

Jag är ingen expert men du ska se till att du tillhör en A-kassa. Jag tror inte du behöver vara med i facket.

De flesta A-kassor är kopplade till en fackförbund och förbundet vill gärna att du är också med i facket. Men stå på dig. Du har rätt att BARA vara med i A-kassan.

Jag tror att du kan vara med i Alfa-kassan och inte tillhöra facket.

SIF har en A-kassa för egenföretagare med en extra försäkring. Kolla med dem.

Kollade med mitt fackförbund och dom sa att det är OK att vara med i deras a-kassa även om jag är egen företagare, så då behöver jag inte byta a-kassa. A-kassan vill jag vara med i, men bör jag fortsätta vara medlem i fackförbundet. Jag ser ingen större vits med det förutom en del försäkringar som jag kanske har nytta av, men jag måste ju ändå teckna en dela andra försäkringar och då kan jag ju ha alla på samma ställe, eller tänker jag fel kanske?
Tacksam för hjälp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-03-03, kl 14:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du behöver inte vara med i A-kassa. skulle du mot förmodan gå i konkurs anmäler du dig hos AF och dä är det 5 karensdagar sedan får du medel från Alfa, låg men i alla fall ca 5000 netto. För att få högre måste man varit med i ett år. Men det är väl inte ditåt du strävar.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonmistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-03-03, kl 21:28

username

Jonnie
Krig

Inlägg: 32

Inlägg 6 av 6

2006-03-04, kl 00:02

username

Medlem
#42662

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

http://www.smakassa.se/

Tack för alla svar. Trevliga människor här!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat