Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

starta eget (hur gör man med allt?)

Inlägg 1 av 4

2006-02-17, kl 13:24

username

Medlem

starta eget (hur gör man med allt?)

Tjena tänkte starta eget och ha en internet shop där ja tänker sälja kläder.
Men vilken djungel med alla regler!!
Har fixat shopen men nu är det här med alla andra avgifter =/
1.Vilka bidrag har ja rätt till? vart vänder ja mig?
2.Hur är reglerna med att lämna tillbaka kläder?
3.Hur skickar ja ut kläderna? Finns det nån företags kontrakt på posten eller nått sånt som är att rekommendera?
4.Hur gör ja med med kvitto? Ska ja skicka med ett sånt?
5.Hur gör ja med pengarna? så ja inte köper upp pengar ja ska skatta...är skatten 25% av priset på kläder?
6.FINNS DET NÅN MAN KAN VÄNDA SIG TILL KOSTADS FRITT FÖR ATT KUNNA FRÅGA SÅNT HÄR SOM TYP ÄR STATLIGT?
7.hur registerar ja mitt företags namn? ser dom om det finns nått annat företag som har samma så man inte blir stämd?

Hoppas nån kan hjälpa mig =)

Som ni märker vet ja inte mycket men vill verkligen sälja kläder och jag har allt klart där med lager osv..

mvh patrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-02-17, kl 21:26

jempa686

jempa686

Hej!

Det finns nyföretagar centrum dit man kan vända sig för kostnadsfri hjälp. Fast dit skulle du kanske ha gått innan du köpte på dig ett lager med kläder.

Ska i alla fall försöka hjälpa dig med de frågor du ställer här. Men jag kan säga direkt att, har du ingen som helst kunskap om att driva eget företag så lär inte mina ynka svar räcka på långa vägar.

1. Du har inte rätt till några bidrag alls. Är du arbetslös kan du försöka söka starta eget bidrag hos arbetsförmedlingen, men då krävs det en del och det orkar jag inte gå in på, det kan du läsa dig till.

2. Vem är det som ska lämna tillbaka kläder, en privat kund? Om du har ett företag och säljer till konsument över nätet så gäller distansavtalslagen. Den kan du också läsa på om, finns på nätet.

3. Posten har företagstjänster. Läs på deras webbsida.

4. Ja, kunden ska självklart ha kvitto.

5. Du gör en resultatsbudget, då kan du se på ett ungefär vilken skatt du måste betala. Till en början innan man vet exakt vilka kostnader företaget kommer att ha, ska man vara väldigt försiktig med att plocka ut mer pengar ur företaget än vad man verkligen behöver.
Nej, det är inte så enkelt som att det 25 % skatt. Det är bra mycket mer komplicerat än så.

6. Har jag redan svarat på.

7. Att registrera ett företag är enkelt. Kom på flera olika namn ifall dem inte godkänns. Det går att läsa om det med på nätet. Du får inte registrera ett redan taget företagsnamn, så stämd blir du inte.
Observera att, om du har registrerat ett företag kan du inte söka starta eget bidrag.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-20, kl 15:19

username

Caroline
Erixon

Citat:

Ursprungligen postat av:

7. Att registrera ett företag är enkelt. Kom på flera olika namn ifall dem inte godkänns. Det går att läsa om det med på nätet. Du får inte registrera ett redan taget företagsnamn, så stämd blir du inte.
Observera att, om du har registrerat ett företag kan du inte söka starta eget bidrag.

MVH Jenny

Nog har man väl rätt att kunna söka starta eget bidrag ifall man har registrera ett företag ?? Hur ska dom annars på arbetsförmedlingen veta om att du har ett företag ? Tror inte dom ställer upp med pengar hur som helst *S*

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-03-22, kl 14:34

username

Borttagen
medlem

Om din verksamhet kräver bidrag, då är det bättre att avstå. Då måste det ju vara en dålig verksamhet. Småföretag kan dock startas och drivas lönsamt se http://usuarios.lycos.es/bertdolf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat