Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Tradera ebay etc

Inlägg 1 av 2

2006-02-11, kl 15:36

username

Henrik
Bolin

Inlägg: 7

Tradera ebay etc

Hej, verkar som en hel del personer säljer nya saker via olika auktions-siter. Antar att många av dessa har någon firma registrerad, annars kan det väl vara svårt att få tag i nägra kvantiteter av en vara. Finns ju folk som säljer samma artiklar där aktion efter aktion.

Mina funderingar kring detta handlar bla om kvitton, jag har själv köpt saker på detta sätt och är ganska övertygad om att personen i fråga har ett företag för att få tag i dessa produkter, tex inplastade orginalspel till olika konsoller vecka efter vecka. Men när man köper nåt är det liksom som om man handlar av en privatperson mer eller mindre. Har ett företag skyldighet att lämna kvitto till kund? eller räcker det om företagaren har ett kvitto för egen del?

Kanske produkterna säljs ur firman till inköpspris, blir ju då ingen vinst att dra egenavgifter på, och sen säljs det av företagaren på nätet fast då från "privatpersonen" företagaren är och kvitto behövs då inte?

Jag har själv planer på viss försäljning via dessa kanaler, då jag har ett jobb vid sidan om vill/hinner jag inte lägga massa tid på betalsätt , webbshop osv.

Antar att eftersom mitt syfte är vinst, köpa från "grossist" och sälja till ett högre priss så kan det inte räknas som hobby verksamhet. Enskild firma känns som enklast alternativet dåmåste man visa att man har en firma och skicka med kvitto när man sälkjer det via ex tradera.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-07-07, kl 05:18

username

Medlem
#48485

Inlägg: 12

Kvitto är företaget skyldigt att ge dig ifall du begär det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat