Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra studieskuld???

Inlägg 1 av 3

2006-02-09, kl 11:00

username

Märta
Löwkvist

Inlägg: 13

Bokföra studieskuld???

Kan man räkna studielånet som en kostnad i företaget? Utan utbildningen hade jag inte kunnat starta mitt företag, så krasst sett är det ju en kostnad som jag draigt på mig för företagets skull.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-02-09, kl 14:44

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett lån är aldrig en kostnad, det är en skuld. Kostnaden kommer från de saker du köpt och betalt med lånet. Nu har vi ju defacto fri utbildning i Sverige så lånet har du använt till att leva för under tiden du studerat så det är självklart en personlig kostnad och kan aldrig någonsin komma in i företaget.
Dessutom har du gått och läst först och startat företaget sedan så kan inte heller en kostnad dirket för utbildningen anses som en kostnad i företaget. Den enda gång det skulle vara möjligt är om du har ett företag och genom att betala för en utbildning kan öka din kompetens och få mer kunder.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-02-11, kl 01:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

till och med då kan det vara knepigt, ibland. Skattemyndigheterna är inte att leka med, det är dom som indirekt styr sveriges småföretagare, eller före detta småföretagare.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat