Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import från Slovakien

Inlägg 1 av 2

2006-02-08, kl 15:12

username

Jonas
Nilsson

Inlägg: 2

Import från Slovakien

Jag har för avsikt att importera varor från Slovakien till ett bolag. Är det någon skillnad vilken bolagsform jag väljer att driva. EF, HB eller AB?
Är det mycket pappersexercis vid tullen för att ta in varorna? Vad händer om jag kör ner och hämtar varorna i Slovakien, då borde jag väl betala moms i Tyskland, någon som har gjort denna manöver? Hur momskvittar jag tysk moms mot svensk?

mvh
Jonas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-02-08, kl 22:29

username

Hendrik
Kloots

Inlägg: 10

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har för avsikt att importera varor från Slovakien till ett bolag. Är det någon skillnad vilken bolagsform jag väljer att driva. EF, HB eller AB?
Är det mycket pappersexercis vid tullen för att ta in varorna? Vad händer om jag kör ner och hämtar varorna i Slovakien, då borde jag väl betala moms i Tyskland, någon som har gjort denna manöver? Hur momskvittar jag tysk moms mot svensk?

mvh
Jonas



Hej.
nu har slovakien också blivit medlem i EU 050101 så du slipper moms helt. leverantör skriver ut en faktur till dig på adressen i sverige.
vad du behöver är ett moms nr. som dom kan använda i bokföring och på faktura. se bara till att du också har deras och kolla att den stämmer. Handelskammer? är det så billigt att åker ner själv? jag menar detta är inte gratis att åka ditt köp inclusiv transport

Inläggets betyg
Svara Svara med citat