Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Egen verksamhet, från tanke till handling?

Inlägg 1 av 4

2006-02-05, kl 20:46

username

Henrik
Bolin

Inlägg: 7

Egen verksamhet, från tanke till handling?

Hej.
Jag har funderat länge på detta att skaffa en egen verksamhet vid sidan av mitt ordinarie arbete. Lite funderingar kring detta:

Antar att man ska ha FA skatt då jag har ett "riktigt" jobb?

Måste man registrera sig hos patentverket?

Betaler man egenavgift varje månad, eller slipper man det när ens ordinarie arbetsgivare betalar arbg.avgift?

det hela handlar om att sälja saker, måste man ha kvitto på dt man säljer även om det är via E-bay eller tradera (endast nya saker)?

redovisar man fraktkostnader, dom betalas ju av köparen?

avskrivningar är ett populärt uttryck, men vad menas med det?

Mer kan jag inte komma på för tillfället, men frågar man inte får man inget veta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-02-05, kl 22:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du behöver definitivt ha mer kött på benen innan du startar något eget! Det räcker inte med att ställa lite frågor här på forumet om man inte har någon kunskap om ämnet alls. Jag rekommenderar dig att köpa någon bok eller söka info på nätet om att starta och driva företag. Det är inte svårt att förstå, så avskräcks inte av detta. Men för att överhuvud taget få företaget att överleva på sikt så måste man ha viss förståelse för hur saker och ting fungerar.

jag skall dock ändå försöka svara på dina frågor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-02-05, kl 22:47

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du behöver registrera dig hos bolagsverket som det numera heter, www.bolagsverket.se.

Du kommer få göra en preliminär deklaration där du beräknar årets förväntade resultat. Jag räknar med att du kommer driva enskild firma eller handelsbolag. Det förväntade resultatet kommer du sedan att skatta för och göra inbetalningar månadsvis. Eftersom det är nystartat och du har andra inkomster så kan du nog utan problem sätta beräknad vinst till 0kr första året så slipper du det problemet.

Du måste bokföra alla affärshändelser som företaget är inblandat i. Detta kan vara inköp eller försäljning av varor, men också bara en insättning från kassa till bankkonto. Dessa affärshändelser måste ha ett bokföringsunderlag. tex en faktura eller ett handskrivet kvitto. Observera att momsen måste vara specificerad för att du skall kunna få tillbaka ing.moms.

Har du inget med frakten att göra behöver du inte redovisa detta, däremot om kunden betalar dig frakten utan att du gör något vinstpåslag så skall denna med i redovisningen, tex om du säljer via e-bay och skickar varorna till köparen. nettot blir ju noll ändå eftersom du betalt lika mycket för frakten som du får in.

En avskrivning är en kostnad i bolaget. Säg att du köper in en maskin som kostar 50.000 kronor. Betalar du kontant får företaget en utgift om 50.000kr, dvs likvida medel minskar med detta belopp. resultatpåverkan är fortfarande noll, eftersom det inte är tillåtet att kostnadsföra investeringsvaror med en gång. Istället skriver man av tillgångnen över flera år, tex 5 år. Då gör du en avskrivning på 10.000 per år.

hoppas du fått en start och känner dig motiverad att gå vidare. Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem oxå, men som sagt, du verkar vara ganska grön på ämnet och gör nog bäst i att få lite grundläggande förståelse först, annars blir det lätt väldigt många frågor.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-12-29, kl 23:11

username

Mikael
Kjell

Inlägg: 1

För en person som jag som studerar ämnet ivrigt innan något som helst verkställande, så kan jag absolut rekommendera Stefan Ekbergs "Rivstart".
Boken går självklart ganska ytligt om man tänker på hur invecklat detta med företagande faktiskt kan vara, men man får likaväl tillräckligt mycket kött på benen för att åtminstone klargöra för sig själv om man överhuvudtaget är redo.
Boken är dessutom skriven på ett ganska lättsamt vis mitt i allvaret. Kan inköpas från Redaktionen.se
En fin liten julklapp till sig själv, kan jag lova :)

Mvh
Micke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat