Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

N3A - Delägare i HB

Inlägg 1 av 2

2006-02-02, kl 11:21

ewalena

ewalena

Inlägg: 20

N3A - Delägare i HB

Hej,

fyller i N3A blanketten inför deklarationen, och har några frågor.

1. Om jag på punkt 27 har 24,598, så blir punkt 28 6,150. Vad ska man fylla i på punkt 30? Är det punkt 27 minus 28? Om så är fallet är det inte konstigt att jag endast får tillräkna mig en summa efter egenavgifter som det faktiska resultatet på deklarationen? Jag vill faktiskt ha en så hög inkomst som möjligt, även om det innebär att jag får betala mer skatt :)

Tack på förhand

2. Kör även bil massor i jobbet, vilket innebär att jag fyllt i punkt 13. Även denna summa dras av den siffran som jag får räkna som inkomst/resultat för min andel i HB. Jag trodde endast jag kunde använda utgiften för bilen för att dra av emot eventuella skatter.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-02-02, kl 16:02

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du är företagare nu inte anställd och då måste du också tänka som en företagare. När du får lön har din arbetsgivare också en kostnad i företaget för arbetsgivaravgifter. Den kostnaden ser du aldrig som anställd men naturligtvis påverkar den möjligheterna för ditt löneutrymme som anställd vilket är precis det du nu upptäcker.
Tänk dig att du jobbar som anställd i ett företag där vinsten är 25.000 kronor. Du får en anställning för att utföra ett jobb men inte kan du då få 25.000 i lön. Arbetsgivaren måste också räkna med att för varje krona du får i lön ska han också få en kostnad på ytterligre 30 öre som staten ska ha i arbetsgivaravgifter. Om han inte vill gå med förlust och betala dig ur egen ficka så är den maximala lönen 18900 för att kostnaden inkl arbetsgivaravgifterna inte ska bli mer än 25.000. Du är nu din egen arbetsgivare. Resultatet är 25.000 men eftersom egenavgifterna (eftersom det är ett HB) också är en kostnad i företaget kan du inte få större "lön" än mellanskillnaden mellan resultatet och egenavgifterna på din "lön".
Punkt två är precis samma sak. Kör du i tjänsten så betalar arbetsgivaren milersättning som naturligtvis blir en kostnad i hans företag. Nu kör du i ditt eget företag och då blir milersättningen en kostnad hos dig i ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat