Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Kunkurerandeverksamhet del 2

Inlägg 1 av 3

2006-01-28, kl 00:33

username

Anderz
Ridnert

Inlägg: 13

Kunkurerandeverksamhet del 2

Läste om konkurerande verksamhet eftersom jag hörde av en vän att man inte får ta kunder från föredetta arbetsgivaren inom 2 år. Svaret som gavs i den tråden var att: det får man, om inte avtal om detta skrivits.

Stämmer detta svar? Får jag ta kunder från min gamla arbetsgivare, hur som helst?

För att ta just min situation:
Jag var anställd -000101 till 040531 hos "företaget"
Sen anställd 040601 till 060131 hos ett annat företag
Nu kör jag enskildfirma 060201 till ??????

Får jag ta mitt gamla "företags" kunder? (000101-040531)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-28, kl 11:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det beror egentligen mycket på vad det är du jobbat som och vad din enskilda firma ska bedriva för verksamhet. Man skriver ofta in i anställningsavtalet att man inte får ta kunder från företaget under en viss tid efter man slutat men hur giltigt ett sådant avtal är kan beror på din ställning i företaget.
Sedan kan man väl också säga att det kanske inte bara är så att "ta kunder" från en gammal arbetsgivare, man måste säkert arbeta för att få kunderna över till sin egen firma.
Skulle det vara så att du har ett konkurrensklausul i ditt anställningsavtal och bryter detta så skulle det kanske ändå vara så att du vinner mot din fd arbetsgivare i en rättsak då du som privatperson har betydligt starkare rättsställning än arbetsgivaren som är juridisk person. däremot så kanske inte dina kunder skulle känna det så tillfredställande att hamna mitt i en rättsprocess om vem som har "rätt till dem".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-29, kl 22:40

username

Anderz
Ridnert

Inlägg: 13

Det är Exakt samma sak som jag skall jobba med nu. Och som du säger, jag får ju ringa runt och presentera mig lämna telefonnummer och sånt, inte bara att "ta" kunden direkt. Sen är det ju kunden som hör av sig till mig om dom vill byta leverantör, jag har bara sagt att jag finns till förfogande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat