Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp egen bil.

Inlägg 1 av 7

2006-01-27, kl 12:10

GlennJ

GlennJ

Inlägg: 8

Inköp egen bil.

Jag säljer livsmedel till detaljhandeln, så jag reser omkring och visar levererra varor med egen bil, Nu har jag köpt en nyare bil för att min gamla var väldigt gammal och usliten. Jag har köpt en volvo v70-01 för 145000:- enbart för att använda i mitt Handelsbolag och använda rätten att dra av 17kr/milen. Jag har tagit ett privatlån på banken på hela summan.

Min frågor är :
1.- Kan jag låta mitt HB betala bilskulden för att jag har köpt bilen endast för att kunna sköta företagetsaffärer, rätt att det är en privatbil och 17kr/milen.?

2.- Kan jag också ta in bilkostnaden ex bensin, service.?

3.- Jag köpte till exempel en dragkrok för 5,500:-, bara för att kunna har en släpvagn när jag leverera varorna.?

Hälsningar glennj.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-01-28, kl 22:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är ju iofs inget som hindrar att du tar ut pengar från HB och betalar lånet med men det är då ett privat uttag. Du kan inte låta bolaget betala en skuld som inte är bolagets i synnerhet när det rör något som bolaget inte äger.
2 Nej, det kan du naturligtvis inte göra, det är för detta du kan ta ut 17 kr milen i ersättning.
3 Nja. Jag hade nog gjort det men då med ett öppet yrkande för att visa att jag tagit upp detta som en kostnad. Är det då så att du ex inte äger en husvagn så att du privat ändå hade monterat dragkrok så bör det inte vara några problem att få igenom det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-01-30, kl 09:15

username

David
Hugoson

Inlägg: 30

From 2006-01-01 så gäller 19kr/mil

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-01-30, kl 11:38

GlennJ

GlennJ

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det är ju iofs inget som hindrar att du tar ut pengar från HB och betalar lånet med men det är då ett privat uttag. Du kan inte låta bolaget betala en skuld som inte är bolagets i synnerhet när det rör något som bolaget inte äger.
2 Nej, det kan du naturligtvis inte göra, det är för detta du kan ta ut 17 kr milen i ersättning.
3 Nja. Jag hade nog gjort det men då med ett öppet yrkande för att visa att jag tagit upp detta som en kostnad. Är det då så att du ex inte äger en husvagn så att du privat ändå hade monterat dragkrok så bör det inte vara några problem att få igenom det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-01-30, kl 11:40

GlennJ

GlennJ

Inlägg: 8

Jag Tackar för svaret. karinj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-01-30, kl 11:43

GlennJ

GlennJ

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

From 2006-01-01 så gäller 19kr/mil



Är det inte 18kr/milen? dave hugo.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-01-30, kl 12:30

username

David
Hugoson

Inlägg: 30

helt rätt, slant på tangenterna.....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat