Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Mittemellan anställd och handelsbolag?

Inlägg 1 av 2

2006-01-15, kl 19:29

username

Kristoffer
Örstadius

Inlägg: 6

Mittemellan anställd och handelsbolag?

Hejsan!

Jag har haft en enskild firma i två år (en hemsida), men har nu bestämt mig för att samarbeta med en vän. Vill att han ska få 50% av vinsten. Jag vill dock inte gå så långt som att ändra bolagsformen till handelsbolag, utan vill testa ett år först.

Vad jag funderar på att göra är att:
Skaffa anställningsintyg av Skatteverket och anställa min vän och i ett avtal skriva att han ska få 50% av vinsten.

Dock är jag oroad om det finns något som kan sätta hinder, t.ex. hur gör jag med semesterersättning och andra lagstadga rättigheter som gäller om jag anställer någon?

Eller har ni något annat tips, eller någon annan bolagsform som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-15, kl 23:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att ha var sin firma är inte så dumt, som ett första steg, och alla finesser är sådant man kommer att få ta del av på min hemsida.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat