Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Vad ska man ta betalt?

Inlägg 1 av 4

2006-01-15, kl 15:46

username

Medlem
#40768

Inlägg: 1

Vad ska man ta betalt?

Min fru har just börjat frilansa som grafisk formgivare och illustratör, men det är jättesvårt att veta vad man ska ta betalt.

Hon har ca 8 år i branchen. Vad tar man i timmen, tex, och om någon vill ha ett paketpris på tex ett bokomslag eller en fyrsidig folder, vad säger man då?

Man vill ju inte skrämma bort presumtiva kunder, men samtidigt inte sälja sig för billigt.

Alla tips är välkomna...

/D

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-16, kl 22:53

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Varför inte ta så mycket som hon måste ta ut för att göra den vinst hon önskar? På lång sikt är detta priset hon ändå måste ta, så varför inte göra det med en gång. Möjligen med en viss rabatt för att få in kunder. Men utgångspunkten bör vara den långsiktiga lönsamheten.

Vill hon fakturera 30 h/vecka och ha 35000 i lön så är det bara att börja räkna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-22, kl 23:34

username

Niklas
Björnestål

Inlägg: 50

Lägg inte priset lågt i början, bättre att ha "normal" pris (se vad konkurrenterna tar) och ge rabatter i början tills man får kunder.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-01-25, kl 16:13

ruffestuffen

ruffestuffen

Inlägg: 44

Om man frilansar gentemot reklambyråer, pr-företag etc ligger priset runt 400-500:-/timmen i Göteborg. Allt beror på erfarenhet och referenser. En reklambyrå å andra sidan ligger runt 750-1.250:- timmen till sin kund. Men då betalar man ju indirwekt för en bra lokal, säkerhet vid sjukdom, olika manér, pålitlighet, erfarenhet etc.

Inte minst är det viktigt att se till beställaren. Är det ett stort företag (Volvo, SKF) är det avsevärt högre prissättning än gentemot lilla butiken på gatan. En bank betalade t ex flera miljoner för en förnyelse av logotypen medan ett mindre företag mäktar med 3-10.000:-

Rabatter ska man akta sig för. Då tror kunderna att alla andra tar överpris och man blir varken långvarig eller populär i branschen. Långvarig blir man inte då det i längden inte går att leva på rabatterade priser och populär blir man inte - och då är det svårt att söka jobb hos de man retat upp.

Lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat