Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hungrig på en utmaning

Inlägg 1 av 5

2006-01-12, kl 08:15

mikaelkanze

mikaelkanze

Inlägg: 4

Hungrig på en utmaning

Hej på er!

Mitt namn är Mikael, är 29 år gammal och som man kan ana av rubriken vill jag göra något nytt.

De senaste 3,5 åren har jag arbetat i Massachusetts Boston. En bekant som ville få över mig dit ordnade det här jobbet för mig, ordnade ett boende och gjorde det otroligt lockande att flytta.

Nu är jag hemma igen och vill göra något själv eller slå ihop mig med någon målmedveten och som tror på sin idee eller kan tänka sig hoppa på en av mina ideer.

Jag har arbetar inom import-/exportbranschen och har skaffat mig kontakter i många länder, i främst Asien. Vidare har jag lite datorvana, ekonomikunnig och anser mig vara lite av en expert vad gäller det svenska regelverk som reglerar import/export. Jag kan även tänka mig investera lite pengar om så behövs.

Hör gärna av dig till mig på
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-12, kl 09:17

username

Peter
Wisman

Inlägg: 2

Låter mycket intressant!!!

Jag har själv funderat mycket på import av varor från Kina. Jag kommer att maila dig de närmaste dagarna för att berätta vad exakt jag hade tänkt mig.

MVH
Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-12, kl 18:50

username

Maria
Mendez

Inlägg: 16

Hej!
Mejla gärna mig också för jag vill importera från Indien och Kina. Har du några bra tips på hur man får bra kontakter som kan tillhanda hålla varor till låga priser? Hur många procent ska man räkna med i skatt och tull? Tackar på förhand! MVH: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-01-13, kl 05:49

username

Peter
Wisman

Inlägg: 2

Min mail som står i första inlägget är fel.


Hej!

Vad gäller skatter och avgifter vid tullen så skiljer det sig från vara till annan. Det skiljer sig också vad gäller material, form/utseende och användningsområde. Låt mig ta ett exempel: Man kan lätt tro att avgifterna för import av byxor är enhetliga men så är det inte. Fritidsbyxor klassas inte som byxor som används av målare/snickare på arbetsplatsen. Samma gäller för materialet....

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med tullerket på 0771 - 520 520 eller maila de https://tid.tullverket.se/tsk/fragewizard/main.sv.aspx. De blir glada om de får hjälpa dig. Fråga famförallt om varukod för din vara och avgifterna.

Maila mig och berätta vad du hade tänkt dig.

[email protected]

//Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-01-14, kl 03:54

username

Medlem
#40047

Inlägg: 13

Ta gärna kontakt med mig med. Jag handlar för tillfället med kläder från Kina och det är mycket goda förtjänster att hämta där.

Jag vill gärna expandera min verksamhet och börja handla även med andra varor om rätta förutsättningar finns. Vet du något om det? Jag tänkte i första hand på elektronik, kryddor och andra livsmedel.

Kontakta mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat