Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Hur mycket är ett varumärke värt?

Inlägg 1 av 2

2006-01-12, kl 01:01

username

Dominique
Zak

Inlägg: 8

Hur mycket är ett varumärke värt?

Ett företag är till salu och jag funderar på att bara köpa varumärket och driva ett företag (i samma bransch). Hur vet jag vad som är ett rimligt pris för varumärket? Det är i stort sett ett varumärke som endast är känt i Stockholm, till viss mån i landet. En Internetadress under samma varumärke är också till salu, likaså där, hur vet jag vad den är värd? Där kan jag få uppgifter som antal unika besökare per dag, men hur tolkar jag det och sätter ett pris på det?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-16, kl 22:50

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det är jättesvårt och i princip omöjligt att sätta ett värde. Du får göra en budget. Hur mycket kommer detta varumärka att öka min försäljning? Detta är ju som du förstår extremt svårt. Du får kolla vad säljarens bolag idag har för försäljning och sedan hur mycket kostar dig att bygga upp allt övrigt kring företaget. Värdera framtida vinsterna, diskontera dem till nuvärde och dra sedan av dina kostnader för att bygga upp verksamheten. Detta minus viss belopp för risken är vad du i teorin skall betala.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat