Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp fr icke momsregistrerad

Inlägg 1 av 5

2006-01-11, kl 15:16

username

Medlem
#39587

Inlägg: 12

Inköp fr icke momsregistrerad

Har köpt varor från icke momsregistrerad och funderar hur jag ska redovisat detta i enskild firma. Tillverka eget verifikat och räkna ut aktuell moms och sedan bokföra detta. Varorna är tänkta att säljas vidare till kund och då blir ju momsen redovisad. Någon som vet vad som gäller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-11, kl 15:21

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan aldrig redovisa någon moms om den inte finns med på kvittot. ÄR det dessutom så att du köpt av någon som inte är momsregistrerad så kan du naturligtvis inte heller lyfta momsen. Vad som händer vid försäjningen är att du istället för vanlig moms redovisar vinstmarginalmoms eftersom jag utgår från att det är begagnade saker du tänker köpa och sälja.
Du måste väl få någon form av kvitto på det du köper så någon tillverkning av egna kvitton skulle jag ju avråda ifrån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-11, kl 15:35

username

Medlem
#39587

Inlägg: 12

Du är alltid en klippa, finns visst där jämt med kloka svar o råd!
Jag har alltså för avsikt att köpa ett antal varor, nya sådana, som har införskaffats av en bekant. Hon ha ingen firma/momsreg, men givetvis en kvitto/faktura på sitt inköp.
Hur går jag tillväga så det blir rätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-02-10, kl 19:38

username

Karolina
Szubert

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du kan aldrig redovisa någon moms om den inte finns med på kvittot. ÄR det dessutom så att du köpt av någon som inte är momsregistrerad så kan du naturligtvis inte heller lyfta momsen. Vad som händer vid försäjningen är att du istället för vanlig moms redovisar vinstmarginalmoms eftersom jag utgår från att det är begagnade saker du tänker köpa och sälja.
Du måste väl få någon form av kvitto på det du köper så någon tillverkning av egna kvitton skulle jag ju avråda ifrån.



karin... du verkar klok och vettig.. det är så att vill starta eget och sälja barnsaker i en butik.. de e så, att jag inte kan nåt! jag vet inte vad jag ska göra, hur jag ska räkna ut kalkylen, hur många flaskor, nappar, barnvagnar ska jag ta in? jag vill gärna göra detta, men kan inget! såg några och lite info på nätet men det hjälper inte!!
snälla, skriv till mig!

[email protected]
tack!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-07-21, kl 22:53

Ervin

Ervin

Inlägg: 3

hej
vi är ett gross företag i tyskland som säljer barnvagnar.barnstolar.bilstolar.säng mm till affärer
för ett bra pris och bra kvalitet om ni intresserade ring
0768827022

Inläggets betyg
Svara Svara med citat