Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföringsdatum?

Inlägg 1 av 3

2006-01-08, kl 17:46

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

bokföringsdatum?


På mina verifikat skriver jag ett löpnummer och dagens datum, och sedan skriver jag in dessa i mitt bokföringsprogram.

Dock stämmer inte datumet på verifikatet ofta överens med dagens datum. Ibland sparar jag kvitton några dagar. Fakturor bokförs när de betalas, osv.

Är detta korrekt? Eller ska man använda datumet dokumentet utfärdades (när kvittot skrev ut, när fakturan skrevs) som bokföringsdatum?

Jag fick en tankeställare häromdagen när jag skulle kolla en betalning från ett visst datum, och fick leta lite för att hitta det eftersom betalningsdatumet inte var samma som bokföringsdatumet...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-09, kl 12:49

username

Johan

Inlägg: 121

har du bokslutsmetoden eller fakturametoden när du redovisar? har du fakturametoden (tror den heter så) så ska du bokföra fakturan först när du får den / skickar den och sen när du betalar den / får betalt för den.

på verifikationerna skriver du datumet när den ekonomiska händelsen ägde rum. det står i BFL att det skall bokföras snarast möjligt. det kan vara varje kväll, varannan dag etc. så fort som möjligt. har du betalat någonting med kort och du får ett kvitto så bokför kvittot med det datum som står på kvittot, oavsett om det går 2 dagar innan bokföringen. den ekonomiska händelsen ägde rum 2 dagar tidigare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-09, kl 14:10

username

Tommie
Johansson

Inlägg: 14

Det som jag gör och som revisorn aldrig haft någon invändning emot är att skriva löpnumret (verifikationsnr), dagens datum samt bokföringsdatumet (det datum som står på kvittot mm).
Det är som du skriver att det kan gå några dagar innan man bokför verifikationen.

/Tommie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat