Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förmånsbeskattning?

Inlägg 1 av 5

2006-01-05, kl 15:53

username

Tre-entreprenad
Tommy
Engqvist

Inlägg: 9

Förmånsbeskattning?

Hej! Jag har köpt en KingCab-99 dubbel hytt till firman för
105000:- ex,moms.
Jag har ingen annan bil,Jag var inne och kollade RSV hemsida för att kolla förmånsbeskattning på bilen,men den fanns ej med (för gammal?)
Finns det någon som kan hjälpa mig med att räkna på förmånsvärdet? Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-08, kl 00:46

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det beror inte på att den är för gammal utan något annat är konstigt. RSV har i sina listor inga lätta lastbilar alls från Nissan från 1999, så det enda jag kan råda till är att du ringer bilfirman och hör med dem om nybilspriset på din bil så du får ett utgångsvärde för beräkningen. Vad du har köpt den för nu har ingen betydelse för förmånsvärdet utan det bygger på andra faktorer som nybilspriset, stadslåneräntan och basbeloppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-10, kl 16:19

username

Tre-entreprenad
Tommy
Engqvist

Inlägg: 9

Hej och Tack för svaret. Jag har en "dum" fråga till,
Förmånsvärdet skall jag betala inn det eller hur fungerar det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-01-11, kl 08:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Förmånen blir en lön, så vad du ska betala är skatt på förmånsvärdet. Om man är anställd och har en lön på ex 10.000 så betalar man normalt 3000 i skatt och har 7000 kvar i handen. Om du sedan får en förmån på 5000 i månaden så stiger din lön till 15.000 och skatten blir 4.500. Eftersom du dock fortfarande bara har 10,000 i kontanta pengar som skatten kan dras ifrån så får du i handen bara 5.500. På det sättet kan man säga att du bara betalar 1500 för något som egentligen borde kosta 5000. Det är detta som gör att förmåner som ex bilförmån kan upplevas mycket positivare av en anställd än det görs när man är egen företagare. Som företagare måste man se helheten och dit hör också att bolaget dels måste betala arbetsgivaravgifter för dessa 5000 + naturligtvis kostnaden för själva bilen.
Med en enskild firma blir det så att man i deklarationen lägger till förmånsvärdet som en intäktspost i deklarationen och på så vis ökar ditt resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-01-11, kl 16:10

username

Tre-entreprenad
Tommy
Engqvist

Inlägg: 9

Tack för svaret, Karinj
Nu förstår jag Tack.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat