Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hobbyverksamhet

Inlägg 1 av 4

2006-01-02, kl 09:05

username

Medlem
#39569

Inlägg: 1

Hobbyverksamhet

Hej!
Mina tonårsbarn vill sälja gamla smycken på nätet. De tänker köpa in begagnade smycken, i vissa fall göra om dem och sedan sälja dem på nytt. Är detta en hobbyverksamhet? Måste de registrera en firma? Kan man reg en företag om man ej är myndig? Är det moms på begagnade saker? De kommer ju att köpa in sina varor från privatpersoner som inte redovisar moms och sälja vidare till privatpersoner.
Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-08, kl 00:06

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nej det är inte hobby. Det finns ett vinstsyfte när man köper något för att sedan sälja det med vinst och då kan det aldrig vara fråga om hobby. Bisyssla kan det däremot säkert klassas som men skattemässigt har inte det någon betydelse. Det är inget krav att registrera firma, däremot bör man registrera ett företag och registrera sig för moms och F-skatt. Det är moms även på begagnade saker, vinstmarginalmoms. Beräkningen är lite annorlunda än vid vanlig moms men momspliktig är man ändå.
Vad det gäller registrering av företag för omyndiga så tror jag att man behöver tillstånd av överförmyndaren men i det fallet är jag inte helt säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-25, kl 16:04

ruffestuffen

ruffestuffen

Inlägg: 44

När är det en hobbyverksamhet då? Titta på alla homepartysäljare (Oriflame, lustjakt etc) som ger sina säljare cirka 20% i provision. Detta nettobelopp tar säljaren sen upp i sin deklaration som hobbyverksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-02-23, kl 04:01

username

Andreas
Larsson

Inlägg: 10

jeffepeffen: Det låter som skattefusk i mina öron.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat