Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Stämma av balanskonton

Inlägg 1 av 3

2005-12-26, kl 18:25

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Stämma av balanskonton

Balanskonton (1000-2999) skall vara 0 i slutet på året men detta stämmer inte för mig och förstår inte hur det kan komma sig då jag har arbetsmaskiner som det fattas avskrivning på i 2 år ( 9930,50 : - ), har 18692,14:- på postgiro.. detta är tillgångarna.. på 2000-serien har jag egna uttag 75685,36 : - och egna insättningar 61199,13 : - och sedan är det bara momsen kvar..

17735 utgående och 11028,87 i inkommande.. detta blir ett plusbelopp.. ska jag göra någonting bokföringsmässigt nu i slutet på året för att det ska stämma eller har jag gjort fel tidigare i år så jag måste gå igenom hela bokföringen under året och kontrollera och göra om ? Har sparat varje papper så det ordnar nog ut sig i slutet..

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-26, kl 22:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om du har gjort avskrivningar för två år så bör du ju ha haft företaget minst så länge. Var finns då det som borde vara bokfört på konto 2910 Eget kapital. Egna uttag och insättningar ska bara visa årets transaktioner och saldot av fg års transaktioner på dessa konton ska finnas på 2910.
Om utgående moms är större än ingående så är det inte en pluspost, det är en skuld.
Balanskontona ska inte vara 0 när året är slut, däremot ska summa av tillgångar vara lika stor som summan skulder så mellanskillnaden mellan skulder och tillgångar ska vara noll. Att det inte blir så för dig just nu beror säkert på att du ännu inte bokfört årets resultat till det egna kapitalet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-27, kl 12:22

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Det stämde ju faktiskt strålande bra så fortresultatet kom in i bilden. Tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat