Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Några frågor om avdrag (ja...igen..;) )

Inlägg 1 av 6

2005-12-21, kl 15:16

andfol

andfol

Inlägg: 10

Några frågor om avdrag (ja...igen..;) )

Hejsan

Sedan en liten tid driver jag ett mjukvaruföretag. Och som för de flesta i början är jag lite orolig om vad som får dras av och inte när det gäller olika inköp. En av anledningarna är att skatteregleran är så generella så det blir lite svårt att säga många fall. Men jag har ett par konkreta frågor.

Som sagt, jag sysslar med mjukvara och programmering. Och är i behova av bärbara datorer, men då hör man mycket om att man kan beskattas för det privata användandet osv. Men det låter juh löjligt tycker jag?! tas det någon hänsyn till vilken bransch man är verkssm i?

Böcker om bokföring och avdrag, får man köpa in det till sitt företag?

Jag vet att mobiltelefoner har kommit upp ett par gånger här. I mitt fall är det intressant med mobiler både för prat men även för test av olika mobila applikationer. Och hur är det med företagsabbonemang till mobiler. de får man juh inte ens teckna som privatperson?

Tja, det var nog det hela. Ha det bra och tack på förhand :)

--Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-12-22, kl 21:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du ska veta att vad vi säger här är en sanning med modifikation. Fick idag en kammarrätsdom som säger att man inte får dra av programvara. Ja du hörde rätt visserligen tror jag inte dom har läst det hela, för man får i princip inte dra någonting nu utan kvitto, det är möjligt att toarullen är direktavdragbar för den drar man ju av om inte annat. Domen är den löjligaste jag någonsin fått och stämmer inte med verkligheten eller också drömmer jag. Vi får se om regeringsrätten tycker likadant. Själv tycker jag det liknar smörklicksmålet som var uppe för ett 30 tal år som gällede ett sådan minipaket som en vänpliktig tagit med sig som gick igenom alla distanser.
Karin och jag har diskuterat detta hoppas det kommer till pressens kännedom förutom av mig utan av er alla hur man blir behandlad som företagare. Låter jag arg? Det är inget mot vad jag är.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-12-22, kl 21:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

PS inte med kvitto heller.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-12-24, kl 12:18

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Lars, kan du berätta vilken dom det handlar om, jag är intresserad av att läsa den.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-12-25, kl 03:12

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Visst kan du få det men det blir då som medlem i flysverige.nu under nästa år där kan jag även ta upp andra domar där jag slutligen fått rätt. i olika ärenden för nära bekanta och okända mål som sedan blivit ett litet bihang till nya lagar. Ni kan alltid nå mig på [email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-12-25, kl 03:12

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Visst kan du få det men det blir då som medlem i flysverige.nu under nästa år där kan jag även ta upp andra domar där jag slutligen fått rätt. i olika ärenden för nära bekanta och okända mål som sedan blivit ett litet bihang till nya lagar. Ni kan alltid nå mig på [email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat