Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

ändra betalningsvilkor?

Inlägg 1 av 3

2005-12-10, kl 16:30

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

ändra betalningsvilkor?

Har en enskild firma och en företagskund som är dålig på att betala sina fakturor i tid. Jag har använt "30 dagar netto" som betalningsvilkor för konsulttjänster. Jag har inte något avtal med företaget om betalningsvilkor.
Nu undrar jag om jag kan ändra till "10 dagar netto", eller om mina tidigare fakturor i sig är ett avtal och jag behöver tillåtelse från min kund att ändra eller om det är fritt fram att ändra betalningsvilkor.

ps.
arbetet är redan slutfört när fakturan skickas. (januaris arbete skickar jag faktura på 1 feb etc)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-10, kl 19:03

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du bör nog meddela att du i fortsättningen kommer att använda dig av 10 dgr netto. Vad som gäller mellan er är ju vad som anses inkluderat i erat avtal. Specificerar ni det inte närmare när kunden beställer ett jobb (eller hur det nu går till) ligger det ju nära till hands att det är det normala förfarandet mellan er som gäller även denna gång.

Hade det varit första gången du hade med denna kund att göra och ingen betalningstid var uttryckligen avtalad, hade du kunnat välja betalningstiden helt själv (såvida inte sedvänjan inom just din bransch är tex 30dgr. Detta är dock inte troligt).

Rent generellt bör man nog vara försiktig med att ändra hux flux, även om man skulle ha laglig rätt till det. Risken är att du tappar din kund. För du vill väl fortfarande ha kvar honom, trots att han är en "dålig" kund?

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-10, kl 19:06

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Alternativet är ju att du säljer eller belånar dina fakturor. Det är dock en del avgifter inblandade, och har du inte akut likviditetsbrist så är det förmodligen inte lönsamt som enskild konsult att använda sig av detta.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat