Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Låna ut pengar från ett AB.

Inlägg 1 av 4

2005-12-08, kl 15:45

username

Andreas
Larsson

Låna ut pengar från ett AB.

Jag har precis gått igenom bokföringen och upptäck att en styrelseledamot har lånat ut pengar till sig själv, till ett annat bolag som han äger och till andra personer vid flera tillfällen.
Det rör sig nästan alltid om femsiffriga belopp.

Hur lagligt är detta?

Vad bör jag göra?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-09, kl 03:24

larsarenander

larsarenander

Styrelsemedlemmar kan göra mycket nytta och gott och även det motsatta om man får bestämma själv, Ofta är det i förening med någon annan man skriver på handlingar. Ett sätt att slippa en massa trubbel av detta slag är att ha enskild firma, Då är det du som bestämmer samt även står risker. Så länge allt går bra är det en fröjd. Själv hjälper jag till innan start för att få balans på det hela och om det ändå kör ihop sig efter några år så kan det vara bra med en mentor. Själv är jag envis som synden och idag vann jag en liten delseger på ca 27.000 alltid något att glädja sig åt. (överklagande) En sak att ha rätt en annan sak att få rätt.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-10, kl 10:41

username

Mathias
Olsson

Varför tar du inte tag i problemet och hör ut honom? Ifall han nekar ska han bort direkt. Om du är ägare så är det du som bestämmer i slutänden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-10, kl 13:05

mrnowhereman

mrnowhereman

Att som styrelseledamot låna ut pengar till sig själv är ett förbjudet lån enl ABL 12 7§ aktiebolagslagen.

Det är förbjudet såväl civilrättsligt som skatterätssligt. Enligt de civilrättsliga reglerna (ABL 15 kap) återfinns ett skadeståndsansvar för styrelseledamoten. Ersättningen skall motsvara den skada som bolaget lidit (lånebelopp, ränta eller dylikt).

Skatterättsligt gäller som huvudregel att beskattning sker som inkomst av tjänst hos låntagaren. Det är fördelaktigare för ledamoten att betala tillbaka innan årsskiftet, försök därför att få honom att göra detta, det tjänar ni båda på.

Har sådana här transkationer skett bör ni göra en MYCKET grundlig genomgång av företagets alla transaktioner. Till detta bör ni anlita någon expert inom området.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat