Starta en enskild firma. Har du en enskild firma har du "råd" att gå med förlust, jämfört med om du skulle starta ett aktiebolag. Har du ett AB måste du ha 100.000 kronor i bolaget som du inte får röra, det kan vara svårt i nystarten i en liten firma. Har du en enskild firma så behöver du inte bry dig i att ha något låst kapital i företaget i form av aktiekapital.
Går det sen bra för dig och du står stadigt på benen så kan du göra ett AB.
Nackdelar med enskild firma är att dina sociala förmåner förändras jämfört med ett AB. Med det menar jag att det är andra regler som gäller för dig, om du skulle bli sjuk t.ex, vid beräkningen av ersättning från försäkringskassan etc.
Ytterligare en nackdel är ju naturligtvis att du själv har obegränsat personligt ansvar för alla avtal/ekonomiska förluster etc som ditt företag kan tänkas göra. Men sköter du dig och ser till att hålla dig så lång borta som möjligt från otrevligheter så kan du lägga ner företaget i tid eller rent av undvika fallgroparna.
Ett minus till som i alla fall jag tycker är dåligt, det är att resultatet i den enskilda firman räknas som din personliga inkomst, som du måste skatta för, men jag tycker det vore bättre, som i ett AB, att man tar ut det man behöver i "lön", för att sedan låta resten ligga kvar i företaget för framtida investeringar / uttag och på så sätt minska skatten. I alla fall för tillfället. Detta kan bli aktuellt om du själv har studiemedel från CSN, och du gör ett bra resultat i firman, så minskas ditt studiemedel. I sådana tillfällen vore det bekvämare med ett AB, där kan man sitta med pengarna i bolaget istället för privat.
Men starta en enskild firma du. Det finns minst lika många för-nackdelar med aktiebolag och diverse andra bolagsformer också. Enskild firma är bra att starta med i en liten rörelse.
Lycka till!