Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Blåst på pengar

Inlägg 1 av 4

2005-12-07, kl 21:21

username

Andreas
Larsson

Blåst på pengar

Jag har precis fått reda på att en i styrelsen bränt alla pengar som finns i bolaget. Han har gjort detta i hemlighet och redovisat andra siffror än de egentliga. Dessutom hade han inte firmateckningsrätt.

Vad ska jag göra?

Vad säger lagen om just detta?

Hur mycket har jag rätt att tala om här utan att jag själv begår ett brott?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-07, kl 23:51

larsarenander

larsarenander

Ta kontakt med [email protected] så ska vi räta på lite frågetecken.

Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-07, kl 23:58

foretagande

foretagande

En styrelseledamot har alltid teckningsrätt, den enda inskräkning som kan finnas är att man tecknar firman i förening med någon annan ledamot.
Vem har han redovisat andra siffror för, övriga i styrelsen, revisorn, SKM? Vad har han bränt pengarna på?
Teoretiskt är det aktieägarna som väljer styrelseledamöter som ska förvalta ägarnas kapital, dvs bolaget på bästa möjliga sätt. På bolagstämman är det seda styrelsen som beviljar eller avslår ansvarsfrihet för styrelsen. Man kan alltså välja att inte bevilja ansvarsfrihet för styrelsen för det året som gått.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-08, kl 00:10

username

Andreas
Larsson

Citat:

Ursprungligen postat av:

En styrelseledamot har alltid teckningsrätt, den enda inskräkning som kan finnas är att man tecknar firman i förening med någon annan ledamot.
Vem har han redovisat andra siffror för, övriga i styrelsen, revisorn, SKM? Vad har han bränt pengarna på?
Teoretiskt är det aktieägarna som väljer styrelseledamöter som ska förvalta ägarnas kapital, dvs bolaget på bästa möjliga sätt. På bolagstämman är det seda styrelsen som beviljar eller avslår ansvarsfrihet för styrelsen. Man kan alltså välja att inte bevilja ansvarsfrihet för styrelsen för det året som gått.

Vi har bara firmateckningsrätt i förening, så ingen enskild styrelseledamot ska kunna teckna avtal. Han har redovisat andra siffror för resten av styrelsen. Vilka siffror han har redovisat för revisorn vet jag inte ännu. Jag vet inte heller vad han har bränt pengarna på. Men jag ska ta reda på detta imorgon.

Han har även lämnat sin styrelsepost för några dagar sedan (vad jag vet).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat