Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

fråga om uträkningen är rätt?

Inlägg 1 av 4

2005-12-05, kl 22:35

username

Jonas
Antus

Inlägg: 2

fråga om uträkningen är rätt?

säkert någon som svarat på liknande tidigare men jag vill kolla om uppställningen stämmer.
jag kan få jobb i byggbranschen men måste då starta eget och fakturera. år 1 får jag 240 kr. per timme vilket ger 38400 kr. per månad.
avdrag 25% schablon ger 28800
avdrag 30.89% egenavgift ger 19904
vill jag då ha ut en skälig lön och skall betala 30% skatt på kvarvarande blir det 13933 (knappt skälig)
och inte ett öre kvar i företaget (taskig likviditet)

stämmer detta? isåfall ej genomförbart eller ?

j

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-05, kl 23:09

username

Bjarne
Wangsell

Inlägg: 24

hej,
Nja inte helt rätt. Generellt så kan man säga att du får behålla ca 50% av bruttointäkten d.v.s runt 18.000 netto.
Egenavgifter och skatt räknas på 75% av bruttointäkten och det tillsammans blir ca. 20.000. Alltså blir det kvar ca 18 till dig.
Detta baserat på att du inte har några kostnader i övrigt för då skall dom dras ifrån innan du börjar "skatteuträkningen".
En annan fråga du bör ställa dig är om du verkligen tror att du skall kunna debitera 160 timmar/månad. Låter mycket i "företagarögon". Ingen sjukdom, semester, dåligt med jobb???

Lycka till
Bjarne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-06, kl 14:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ca 1/3 får du över sedan kostnader är avdragna. Jag får förmoda att det är exklusive moms. Hur som helst kan det vara bra att ta kontakt med mig innan start. Det kan bli din lönsammaste affär. Bollen är din.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-12-08, kl 08:49

rtblue

rtblue

Inlägg: 11

Hej Muffin

För att slippa alla problem så gör som jag , gå in och titta på www.dinfirma.se . Där har jag gått med och det funkar
jättebra plus att jag inte behöver starta något bolag själv,men har i princip alla förmåner som egenföretagare har samt att jag inte behöver hålla på med alla papper och inbetalningar.

Ett litet tips. :)

Lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat