Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra rättning av felaktig insättning

Inlägg 1 av 3

2005-12-04, kl 14:44

username

Medlem

Bokföra rättning av felaktig insättning

Hej,

Jag har jobbar som it-konsult i eget bolag.
Jag hade drev först verksamheten i en enskild firma, men startade sedan ett aktiebolag varifrån jag driver all verksamhet idag.
Eftersom min enskilda firma inte driver någon verksamhet längre (innehåller bara de intäkter som jag hann fakturera innan jag startade AB) så flyttade jag även över mitt bankgironummer till mitt aktiebolag.
Eftersom jag har 60 dagar netto på en del av mina fakturor så fick detta till följd att betalningen för några av de fakturor som jag skickat från min enskilda firma kom in på mitt aktiebolags bankkonto. Dessa summor har jag flyttat tillbaka till min enskilda firmas bankkonto, eftersom det är där de hör hemma.
Min fråga är nu: hur bokför jag dessa insättningar och uttag i mitt aktiebolag, så att det inte ser ut som att jag har gjort egna uttag från mitt aktiebolags bankkonto?

/it-konsult

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-04, kl 21:26

mbaservice

mbaservice

Via balanskonton, t ex 1680 och 2499, summorna måste vara exakt lika i båda företagen och jag förutsätter att båda företagen "lever". Du behöver ha Dina kontoutdrag som styrker detta vid eventuell förfrågan. En stillsam fråga: Varför ombildade Du inte den enskilda firman till AB? Mvh Mia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-27, kl 19:57

username

Medlem

Tackar för tipset.
Anledningen till att jag inte ombildade min enskilda firma till AB var att jag inte haft särskilt mycket verksamhet i min enskilda firma så det kändes lättare att bara starta ett nytt AB, eftersom jag ändå inte hade något att vinna på att föra över min enskilda firmas tillgångar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat