Inlägg 1 av 6
2005-12-04, kl 02:29
Behöver råd och tips angående uppstart av designföretag!
Hej på er allihop! Kul att ha hittat hit! Det är så att jag har under flera år funderat på att starta upp ett eget designföretag (logotyper, trycksaker, böcker osv) men eftersom jag aldrig har arbetat i branshen så är jag lite osäker på en del punkter. Designa kan jag =) men det jag undrar är
-Hur prissätter man sina tjänster hyffsat korrekt? Timmar, per projekt eller hur funkar det?
-Hur mycket bör man kunna om ICC profiler och liknande om man tex designar ett bokomslag. Brukar kunden vilja ha designen och sen låta tryckeriet sköta resten eller ska jag även kunna ordna detta?
-Ni som är i branshen, om man har bra ideer och gör bra jobb, hur svårt är det att slå sig in på marknaden och få kunder? Är det en "trög" bransh eller finns det alltid jobb?
-Slutligen, får man använda Typsnitt som ingår i programvarorna man köpt hur man vill? Kan jag exempelvis skriva med Times new roman rakt upp och ner och sälja det som en logotype eller har jag då missbrukat min licens? Likaså kan jag fritt modifiera ett typsnitt hur jag vill?
Tacksam om någon som har lite erfarenhet skulle vilja dela med sig av den! Tack på förhand!
Svara Svara med citat