Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Tobaksaffär?

Inlägg 1 av 3

2005-12-01, kl 02:37

username

Tobias
Wentzell

Inlägg: 3

Tobaksaffär?

jag har fått ett erbjudande om att köpa en tobaksaffär som omsätter ca 1,8 miljoner jag undra då lite hur svårt är det att sköt en sådan värksamhet ?
hur funkar det med lån o så där jag är bara 20 år o arbetslös så banken lär ju inte vara så pigg på att låna pengar till mig ?
till saken hör med att min storebror har ett annat företag som då skulle bli kompanjon , ändra det nått på bankens syn på mig ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-02, kl 12:24

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Tjenare Nexus. Jag är också 20 år gammal och håller på att dra igång en webbsida själv. Ett spel community.

En massa offerter att kolla och jämföra, men kul;):

Den där tobaksbutiken du kanske ska köpa, hade du tänkt köra den med dig själv i butiken varje dag eller tänkte du köra butiken som en affärsman dvs med en anställd i butiken?

Den senare kan vara mest fördelaktig ifall kassaflödet i butiken är god och skuldsättning låg. Kan du klämma in en anställd som är väl förtrogen av att jobba i en sådan butik så kan du själv ta ut passiva intäkter från butiken. Dessa passiva intäkter kan du i sin tur lägga i handpenning för fler butiker senare om du vill.

Ett sätt att finansiera butiken, ifall den har kassaflöde osv det vill säga, är genom att få en riskkapitalist att gå in med handpenningen samt eventuellt även krediten (om inte din kredit är bra dvs) och sen tar du ut ett lån.

Sen är det ganska bra ifall du har ett AB som företagsstruktur. HB, KB samt enskild firma brukar innebära solidariskt ansvar vilket innebär att du och eventuellt riskkapitalisten som hjälper dig, måste stå för exakt 100% av alla skulder företag drar på sig.

Så mitt råd är:

1) Skriv affärsplan
2) Skapa ett AB eller ett Ltd (Ltd. = engelskt bolag kräver bara 13 kr i aktiekapital) och skapa sedan om möjligt en filial i Sverige som kostar runt 2500 kr inkl moms.
3) Hitta en riskkapitalist som kan lägga upp handpenningen.
4) Ta ut ett banklån
5) Köp tobaksbutiken.
6) Om möjligt, sätt in en van butiksbiträde så du kan ta ut passiva intäkter.

Bara ett råd som jag hade kunnat tänka mig göra:).

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-03, kl 12:09

username

Tobias
Wentzell

Inlägg: 3

tack olsson_mathias för ditt svar det var välldigt bra !
nu har jag pratat med säljaren om pris o lite andra saker !
tobaksaffären är redan ett AB som jag då tar över , priset som jag ska få ge är 250 000 kr i priset ingår ett lager på 150 000kr (priset är vad jag anser ett väldigt bra pris o lite av ett "kompis pris skulle jag tro)
tanken är att jag iaf i början kommer jobba själv mer eller mindre ! kasnke ha någon som jobbar nån gång i veckan.
jag behöver inte ta in nån riskkapitalist för min brors företag funkar lite som det .

Inläggets betyg
Svara Svara med citat