Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Första kostnader i AB

Inlägg 1 av 3

2004-07-27, kl 11:42

username

Satu
Kujala

Första kostnader i AB

Hej
vi har startat ett AB och har först ny fått ett bankkonto öppnad. Jag har ca 90 verifikationer att bokföra som alla är betalda kontant av 3 olika personer varav en AB:s ägare. Hur ska jag bokföra? Tänkte själv att räkna ihop betalda pengar per person som ett slumpbelopp och boka DR Kassa CR Övriga lån och kostander DR Kostnadskonto CR Kassa. Dessa lån skuller sedan betalas tillbaka så småningom från bankkontot. Är det rätt eller finns det något lättare sätt att boka?
Tacksam för hjälp (min revisor är på semester och jag skuller vilja sätta igång med bokföringen snarast)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-07-27, kl 12:24

foretagande

foretagande

Finns ingen anledning att gå via kassa, utan boka direkt kostnaen mot lån, det är ju faktiskt det som har hänt, såvida inte dessa tre personer lånat in en summa som du sedan använt i mindre poster för att betala kontant med.
Tänk på att en revisor (om det verkligen är bolagets revsior du menar) inte får delta i bokföringen så vänta dig inte för mycket hjälp av denne. Han/hon ska ju granska att bokföringen är skött korrekt och kan ju inte granska sitt eget arbete.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-07-27, kl 12:46

username

Satu
Kujala

Tack för ditt snabba svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat