Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

ska importera från kina, vad bör jag tänka på för att inte bli lurad

Inlägg 1 av 6

2005-11-26, kl 06:54

username

Christian
Hällgren

Inlägg: 13

ska importera från kina, vad bör jag tänka på för att inte bli lurad

Jag är mkt tacksam för svar !

Mvh DoDDoo

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-11-26, kl 12:58

username

Peppe
Peppesson

Inlägg: 12

Du bör t.ex. beställa samples först och alltid betala stora order med LC (letter of credit) om du inte verkligen litar på de. Kolla också kvaliteten och kanske be of referenser av andra som använt deras produkt för att få ett hum om den längre kvaliteten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-11-26, kl 20:56

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

flertalet kinesiska företag kräver förskottsbetalning, åtminstone 30-50%. Speciellt till nya företag/kunder

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-11-30, kl 20:42

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Beställ ALLTID samples först. Kolla kvalitet m.m. När du sedan ska göra en större beställning ska du alltid vara vaksam. Kolla hur de vill ha betalt. Gå aldrig med på att betala hela summan direkt. 30 % / 70 % B/L är väldigt vanligt.
Det innebär att du gör en förskottsbetalning på 30% för att "få igång arbetarna i fabriken". När du sedan fått en kopia på B/L (fraktsedeln) så måste du betala resterande 70 % för att erhålla B/L orginalet. Du måste ha fraktsedeln i orginal för att kunna få ut dina varor i den svenska tullen.
Betala aldrig via Western Union eller liknande. Bäst är att betala genom din egna bank.

OBS! Innan du betalar de resterande 70% kan du alltid ringa den svenska hamnen och kolla om fartyget m.m. stämmer. De brukar inte kunna svara med så stor framförhållning men återigen behöver du ju inte B/L:et förän ca en vecka innan fartyget angör hamnen.

MVH Pekivan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-12-01, kl 06:29

sarbastain

sarbastain

Inlägg: 72

kolla också med Kommerskollegium om kvott viktigt.
Mvh
www.maddog.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-12-01, kl 06:29

sarbastain

sarbastain

Inlägg: 72

du kan kontakta mig
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat